WE KOMEN NAAR HUIS!!!!!!!!

16 augustus 2017 - Tokyo, Japan

Het voelt nog een beetje onwerkelijk, maar ineens komt onze geweldige reis tot een einde… De hoogste tijd dus om onze laatste ervaringen te vertellen, om met jullie een aantal "wist-je-datjes" te delen en om allebei onze eindbalans op te maken.

DE LAATSTE WEKEN IN JAPAN:

Op het eilandje Miyajima konden we het toch niet laten om nog één keer een berg op te gaan. Het was een zeer hete dag dus het zweet kwam zelfs uit onze schenen, maar eenmaal op de top hadden we weer een zeer mooi uitzicht. Omdat we in Kyoto een paar dagen last hadden van tyfoon Noru, waren we verplicht om rustig aan te doen en daar hebben we gebruik van gemaakt; boekje lezen, puzzeltje maken, kaartje leggen en fantaseren over onze thuiskomst en wat we dan als eerste gaan eten. ’s Nachts mochten we nog een natuurverschijnsel ervaren; Cois vroeg of ik niet gewoon stil kon liggen, maar dit was nogal een onnozele vraag aangezien het hele bed stond te trillen. Een kleine aardbeving wekte ons uit onze slaap. Dit is niks bijzonders in Japan maar voor ons best een vreemde ervaring! De laatste dag in Kyoto zijn we naar Arashiyama, een bos vol met bamboebomen, geweest en hebben we door de wijk Gion gelopen waar we vele, mooie geisha’s hebben zien lopen.

Vanuit Kyoto zijn we met de shinkansen (sneltrein in Japan) naar Fuji gegaan met het idee hier Mount Fuji te spotten (niet gelukt). Op onze laatste bestemming, Tokyo, wilden we de laatste dagen nog veel ondernemen. Helaas regende het elke dag pijpenstelen en waren er nationale feestdagen waardoor veel gesloten was. Dus we hebben van Tokyo voornamelijk een culinair festijn gemaakt :-).

WIST-JE-DAT...:

- We 350 uren in de bus hebben gezeten, 119 in de trein, 75 in het vliegtuig, 13 op de boot, véél uren in de camper en huurauto en een kwartier in de helikopter

- We 13 nachten in de nachtbus hebben geslapen, 5 in de nachttrein, 2 in het vliegtuig, 1 op de boot, 1 op het vliegveld en 1 op straat

- Linda al in week 1 haar dikke trui en softshelljas is verloren en het een hele uitdaging was om ergens een nieuwe softshelljas te vinden en dit grapje 250 euro heeft gekost

- Cois 114 nieuwe soorten biertjes heeft ontdekt

- We in Azië belachelijk vaak stiekem op de foto zijn gezet en als we dit door hadden, we zo scheel mogelijk keken en onze tong zo ver mogelijk naar buiten staken

- We tientallen euro’s hebben bespaard met onze “studentenpassen”. Linda liet haar docentenpas van het Markiezaat zien en Cois kreeg de studentenkorting zelfs met zijn OV-chipkaart

- We bij een hotel in Myanmar net gedaan hebben alsof we op huwelijksreis waren en hierdoor een goede upgrade kregen en rozenblaadjes op bed

- We allebei in Santiago een kleine tattoo hebben genomen ter herinnering aan deze reis (met elkaars namen erop.... grapje!!!!)

DE WERELD VAN COIS:

Ik ben een man van weinig woorden… Nee dat is een grap, ik kwak zo driehonderdzeventig woorden neer in dit eindverslag als ik niet uitkijk. Maar dat kan ook niet anders, want er is zo veel gebeurd. Zo enorm veel indrukken in negen maanden tijd. Mooie avonturen, overweldigende natuur, schitterende steden en uiteraard ook hachelijke situaties. Ik ben op een hoop landen verliefd geworden, maar vooral op Chili en China. Chileens Patagonië is zo’n mooi gebied en we hebben daar in de 3 weken dat we er waren erg veel mooie dingen gezien zoals gletsjers, marmeren grotten, enorme besneeuwde bergruggen, bergmeren, noem maar op. China was ook echt fantastisch. De natuur daar is zo overweldigend en divers. Ook zijn de mensen puur: ze zijn behulpzaam of ze interesseren het niet dat je bestaat. Lekker eerlijk, daar hou ik wel van. Ik had totaal geen verwachtingen van China en het bleek een top bestemming. En dan het rondrijden met de camper in Nieuw-Zeeland… dat was ook echt een hoogtepunt. De ultieme vrijheid. Maar er zijn zo veel hoogtepunten geweest: het ontmoeten van Tamara, Rega en de kids in Indonesië (het afscheid was minder), de roadtrip door zuidwest Australië met Cor en Piet en bij Nina en Jon, het eiland Flores in Indonesië… Ik stop maar want zo meteen noem ik heel de reis op en staan er zo driehonderdzeventig woorden in dit verslag.

Ik heb voornamelijk enorm genoten van de vrijheid om te gaan en staan waar we willen. Maar dit betekent niet dat ik deze lijn door ga zetten en door voortuinen ga lopen, te laat ga komen bij afspraken en mijn auto dubbel parkeer op de snelweg. Het is ook wel weer leuk om uit te kijken naar de vaste gang van zaken in Nederland. Weer lekker in ons eigen bedje slapen, met een speciaalbiertje in de bank naar rommel zoals Temptation Island kijken, op zondag weer voetballen en nagenieten van de enige goede actie die ik in het veld heb gemaakt (de toss winnen). Daar valt ook wat voor te zeggen. En natuurlijk weer regelmatig mijn familie en vrienden zien. Daar kijk ik helemaal naar uit.

Nou hoppa. Hier zijn de driehonderdzeventig woorden zoals ik al gevreesd had...

EINDBALANS LINDA:

In januari 2016 deed Cois mij een aanzoek om op wereldreis te gaan, iets wat altijd een grote droom van mij is geweest. Ik was dus dolenthousiast en vanaf die dag begon de voorpret tot 28 november 2016, de dag waarop we daadwerkelijk vertrokken. Nu  gaan we naar huis en begint de periode van napret. Van te voren twijfelde ik of ik 9 maanden misschien te lang zou vinden, nu weet ik dat het geen dag te lang was. Tante Nannie schreef in één van haar eerste reacties: "reizen maakt je rijk, jullie zullen als miljonairs terug komen." Dit voelt echt zo. We zijn zoveel ervaringen rijker. Ik weet niet goed hoe ik zoveel maanden in een paar zinnen moet samenvatten. Geen dag op reis is hetzelfde of loopt zoals je gepland hebt. Elke dag is weer een nieuw avontuur in het onbekende. Op de vraag “en wat was nou het mooiste?” heb ik geen antwoord. Het is meer het geheel van lang van huis zijn, lange reizen, andere culturen en gewoontes, ultieme vrijheid, overweldigende natuur, mooie mensen, eten, pieken en dalen, angsten, tegenslagen, overwinningen en al deze mooie dingen met elkaar kunnen delen.

Als ik dan toch een favoriet land moet kiezen, kies ik voor Chili en dan met name de prachtige natuur in Patagonië. Maar zo heeft ieder land wel iets: de mooiste stranden in Australië, ultieme gevoel van vrijheid met de camper in Nieuw-Zeeland, de schattigste locals in Myanmar, het lekkerste eten in Thailand, interessantste geschiedenis in Korea, diversiteit in China, bizarste natuurverschijnsel (zoutvlakte) in Bolivia, etc.

Op een paar momenten tijdens de reis wilde ik even thuis zijn. Bijvoorbeeld op nieuwjaarsdag waarbij de hele familie samen is en de grootste onzin wordt uitgekraamd. Of het moment dat de “ouwe trekstoters” (voor diegenen die denken “wat?!?”; zo heet onze vriendinnengroep) de befaamde cocktailtour hadden en bij mijn ouders thuis een cocktail kwamen halen en mij als pop hadden nagemaakt, zodat ik er ook een beetje bij was.

Ik kijk er enorm naar uit om iedereen, inclusief kat Toos, weer te zien. Gelukkig heb ik nog een week vrij voordat ik weer moet gaan werken. Back to reality…. Ik heb ook veel zin om mijn collega’s weer te zien. Ik heb tijdens mijn reis nog vaak nagenoten van de verrassingsborrel voor vertrek, gelukkig ben ik na 9 maanden weer bekomen van de kater.

Ondanks dat ik echt weer naar thuis uitkijk, zal ik de vrijheid en het grote avontuur ook zeker missen. Er zijn ook een paar dingen die ik niet zal missen zoals de zware backpack op m’nn rug of het eeuwige gesmak van Aziaten, daar ben ik nu toch echt wel klaar mee ;-).

Kortom; het is een geweldige ervaring om nooit meer te vergeten. Ik hoop oprecht dat ik het relaxte gevoel thuis nog heel lang vast kan houden en dat het niet te snel lijkt alsof we nooit zijn weg geweest. Ik sluit mijn eindbalans af met een quote van Godfried Bomans: “De kunst van het leven is thuis te zijn alsof men op reis is.”

OP NAAR HOLLAND:

Morgen brengen we de dag voornamelijk door op het vliegveld en gaan we alvast een poging doen om een selectie van de vele foto’s te maken. We hebben een nachtvlucht naar Dubai en vanuit Dubai vliegen we naar Nederland waar we vrijdagmiddag arriveren. Onze regenponcho’s houden we maar aan en we trekken ons dikke dekbed maar uit de kast voor de Hollandse zomer………..

Onze reeks wereldreisverslagen sluiten we graag af met de mooiste en meest doeltreffende quote van allemaal. Voor het eerst ten gehore gebracht op ons afscheidsfeest door de Bergse Rapper Piet Buuron  “…in Japan nog genieten, daarna een heel groot kruis, want dan komen jullie ein-de-lijk thuis!”

Heel erg bedankt voor het lezen en de leuke reacties, we hebben er erg van genoten!

So long!

Cois & Linda

1. Piet en Corrie Buuron:
    16 augustus 2017
    Hoi schatten, wat een mooi eind verslag. Zit het in de trein te lezen, tranen in mijn ogen. En ook zo fijn dat jullie nu bijna thuis zijn. Wat hebben jullie straks toch nog veel te vertellen en te delen van jullie rijkdom. In welk Hollandsgerecht hebben jullie het meeste trek? Geweldig tot vrijdag dan is het echt heerlijk knuffelen. Liefs Pa Ma, Piet en Corrie. Helaas niet zo creatief voor een qouete. xxx
  2. Lia:
    Hoi bijna thuiskomers
    Dit verslag heb ik gelezen met een lach en een traan ..... er is een tijd van komen en een tijd van gaan .
    Voor ons heerlijk dat jullie vrijdag weer thuis komen :)
    Veel liefs en tot vrijdag xx
  3. Nina:
    Lieve Lin en Cois,
    Jullie hebben t super mooi verwoord..daar word je wel een beetje stil van. Kan me niet voorstellen hoe dubbel het voor jullie moet voelen!!
    Ik denk dat jullie hier nog heel erg lang van kunnen nagenieten. Maar het zal me ook niks verbazen als jullie het al hebben gehad over het volgende land wat jullie willen bezoeken...haha ;) Misschien kunnen we weer ergens meeten ;)
    Maar voor nu een hele goeie reis terug naar Nederland, geniet van jullie thuiskomst en hopelijk zien we jullie snel op skype! Liefs Nina xxxx
  4. Nannie Beijaerts:
    Lieve ontdekkingsreizigers,
    Buiten op ons oer Hollands boerenerf, kijkend op een zwarte Suzuki, die gisteren is schoon geregend, smakkend aan een bord havermout met net geplukte bramen, zit ik ook al met tranen in mijn ogen jullie laatste verslag te lezen.
    Wat een emotionele , toch niet zulke nuchtere rationele kaaskoppen zijn wij toch éh.
    Ook wij kijken er naar uit om jullie weer te zien.
    Gelukkig Linda dat je nog een week vrij hebt om jullie ouders, broer, schoonzus familie en vrienden en collega's te knuffelen.
    Ook Toosje natuurlijk, die een beetje verdrietig zal zijn omdat haar mama gisteren ( bijna 20 jaar oud) is overleden.
    Toevallig was ik net bij Piet en Lyanne toen zij overleed.
    Maar daar zal Toos weing van voelen.
    Goede reis, maak alvast wat plek voor de Hollandse biertjes, lekkere wijn , bitterballen en frikandellen en de heerlijke boerenkaas.
    Oost, west, thuis .....
    Audoe xx
  5. Rene H, Kirsten M, Sven H en Dylan H!!:
    Poeh!

Wat moet dit dubbel zijn voor jullie! Maar het is ook echt #goud! dat je na deze reis zoveel mensen thuis hebt die onwijs blij zijn om jullie weer te zien.

9 maanden voorbij, stiekem bizar veel gebeurd bij jullie, hier heeft de tijd ook zeker niet stil gestaan, na alle plichtplegingen snel maar eens borrelen!

Deze verhalen gaan we wel missen (schrijven jullie anders niet gewoon door als jullie thuis zijn? :P)

Tot snel!!
  6. Janneke den Ouden:
    16 augustus 2017
    Wat een heerlijk verslag weer. Het is bijna niet te vatten wat jullie de afgelopen negen maanden allemaal gezien en gedaan hebben. Wat een ongelofelijke ervaring. Alvast een hele goede reis naar ons kikkerlandje en tot zaterdag !

Liefs Janneke
  7. Laetitia:
    Lieve François en Linda,
    Schitterende samenvatting van een awesome 9 maanden.
    De zwangerschapstijd zit erop! Op naar de bevalling van al jullie prachtige verhalen en herinneringen en weer landen in real life.
    Welkom thuis alvast en Linda? Ik verwacht je 28 augustus zonder waterflesje en nuchter!

Home is where the heart is.
  8. Paul en Annemarie:
    Lieve linda en cois,
    Wat een mooie samenvatting van jullie grote avontuur samen! Fijn dat wij onder andere via deze blog toch een beetje met jullie mee konden reizen.
    Nog fijner vinden wij het stiekem dat jullie nu weer naar huis komen om jullie verhalen te vertellen, te catannen en tijdelijk te functioneren als een soort bb'ers (bekende bergenaars).
    We wensen jullie een super goede reis en kunnen niet wachten om jullie weer te zien en knuffelen!

Ook hier vandaag nog een kleine quote over reizen en bestemmingen maar dan voor dicht bij huis.
    "Happiness is a Journey, not a destiantion". De uitdaging is nu voor jullie om de ingeslagen weg van geluk op een andere bestemming te vervolgen en dat gaat ook gewoon weer lukken!

Liefs paul en annemarie
  9. Free en Alida:
    16 augustus 2017
    Hoi Linda en Cois wat een mooi afscheidsverhaal van jullie wereldreis , maar ook fijn om weer dat Nederlandse gevoel weer te krijgen hey . Al die mooie herinneringen zullen altijd bij jullie blijven ,en zeker die mooie foto's . Er zijn heel wat mensen die heel blij zijn jullie weer te zien , dus op naar huis zal ik maar zeggen. Gr free en Alida En dankjewel voor al die mooie verhalen en foto's , we hebben er van genoten .
  10. Ad Burgel:
    Beste Wereldreizigers

Door jullie hebben we de wereld weer beter leren kennen
    Het lezen van jullie reisverslagen was als een spannend avonturenboek. Mooi geïllustreerd met persoonlijke foto's.
    En dan de balans opmaken en afsluiten met de laatste alinea, waarin de emoties van de reiziger en de thuisblijver elkaar tegen komen. Dat had je niet kunnen bedenken.
    Dan heb je echt een rondreis gemaakt.
    Bedankt dat we met jullie mee mochten reizen.

Goede reis naar huis, Bergen op Zoom.

Audoe,
    Els en Ad
  11. Anja FRANKEN:
    16 augustus 2017
    Ja aan alles komt een eind maar wat is het voorbij gevlogen.en wat zal de familie blij zijn dat jullie weer terug zijn.
    Ik ga jullie mooie verhalen en foto s missen vond het zo prachtig allemaal maak er maar een mooi boek van.
    Ik wens jullie goede reis terug en geniet nog maar lekker lang na van jullie prachtige aveturen.
    Groetjes T Anja
  12. Fam. Beijaerts/Trouwborst:
    16 augustus 2017
    Nog wat dagen en wat uurtjes!! En dan zijn jullie weer terug..
    Wat een verhalen, herinneringen en mooie wijze quote's..

9 maanden zwanger was lang maar jullie reis leek langer te duren.. het is wel weer tijd..
    Tijd om je afscheidskater te wijzigen naar een welkomskater, tijd voor wat Brinta, tijd voor Toos, tijd voor familie en vrienden en vooral tijd om iedereen te overweldigen met verhalen , foto's en tips over welk biertje het beste was..

Geniet nog van het ECHTE samenzijn want voor je het weet staan we weer om de beurt op de stoep voor gebak, een praatje enz!

Bedankt voor jullie mooie verslagen maar nu is het dan echt TIJD!
    X
  13. Liesbeth de Bruijn:
    Lieve Linda & Cois,
    Na alle vorige reacties te hebben gelezen heb ik niks meer toe te voegen. Net als iedereen die jullie mooie avonturen hebben meebeleefd (op afstand) zullen we de reisverslagen zeker gaan missen!
    Vooral deze laatste was super! Hele mooie afsluiter
    Fijne reis terug en tot snel.....
    Liefs, Liesbeth & Ger
  14. Marloes:
    Lieve Linda en Francois,
    Wat een mooi laatste verslag! Heerlijk toch als je zulke verhalen kan schrijven. Je hebt mij/ons iedere keer meegenomen in jullie avonturen.
    Jullie zijn vorig jaar samen aan zo'n mooie reis begonnen. Een ervaring die jullie voor derest van je leven bij zal blijven en waar jullie nog heel vaak over na zullen praten.
    Geweldig dat jullie dit samen hebben mogen doen. Jullie relatie was al sterk maar zal nu
  15. Marloes:
    ...vervolg
    nog velen malen sterker zijn. Zoveel met elkaar mogen delen, bespreken, ontdekken... teamwork!! Het reizen vormt je en Linda wat zullen jullie ontzettend veel geluksmomentjes hebben gehad samen. Door dit samen te mogen delen heeft jullie reis een nog meer bijzondere lading gekregen. Straks in het vliegtuig beginnen de eerste herinneringen al om op terug te blikken. Herinneringen voor het LEVEN!! Heerlijk luisterend naar de muziek in je oren terwijl je naar buiten kijk.
    Wat zullen jullie een intens warm gevoel ervaren. Jullie hebben mij geïnspireerd. Ik hoop ook dat jullie in NL nog een tijdje het relaxte gevoel vast kunnen houden. Het zal echt niet ineens verdwijnen. Hier staan er weer een hoop nieuwe avonturen op jullie te wachten. Nog even en jullie zetten weer voet op eigen bodem.
    Waarschijnlijk met gemengde gevoelens. Ik hoop dat jullie hier weer snel kunnen aarden.
    Wij kijken ernaar uit om jullie weer te zien!!Laten we gauw een sushi avondje plannen!:-)
    Tot snel!

Geniet van het weerzien op Schiphol!!♡♡♡

LOTS of LOVE!!
  16. Jos en Ria:
    17 augustus 2017
    Lieve mensen,

Ook wij Jos en ik hebben dit laatste reisverslag van jullie met veel emotie gelezen!
    Wat een beleving,ervaring, indrukken, geluksmomenten en ga zo maar door.
    Te veel om op te noemen.
    En wat zijn we jullie dankbaar, dat we mee mochten reizen, hebben dank zij jullie veel indrukken opgedaan en prachtige foto.s mogen aanschouwen.
    Diepe indruk en wat zal het afkicken zijn, wat zullen we jullie mooie verhalen missen.

Jullie zijn nu aan de terugreis begonnen, goeie reis en geniet met het weerzien van jullie dierbaren.
    Nogmaals dank!

Veel lieve groetjes,

Jos en Ria
  17. Claudia Maasdijk:
    17 augustus 2017
    Beste Linda en Cois,
    Bedankt voor jullie mooie, grappige, indrukwekkende en op zo’n prachtige manier geschreven reisverhalen. Heb ze met heel veel plezier gelezen en in alles was overduidelijk te lezen en te zien dat jullie intens hebben genoten van deze prachtige reis.
    Welkom weer terug in Nederland en veel plezier met het wederzien van jullie vrienden en familie morgen. Die absoluut enorm uitkijken naar jullie terugkomst.

Groeten, Claudia Maasdijk
  18. Cora en Ron:
    18 augustus 2017
    Nou ik word er gewoon een beetje emotioneel van... Zo herkenbaar! En zo gek dat het er voor jullie nu op zit en wij nog doorgaan; het voelde soms toch een beetje alsof we met elkaar op reis waren :) Heel erg bedankt voor alle tips en ga daar vanuit huis ook vooral mee door! Geniet van het thuiskomen, succes met 'landen' en smakelijk eten alvast ;)