Groene sneeuw zien, op glad ijs bevinden en na (veel) regen komt zonneschijn

31 januari 2017 - Puerto Río Tranquilo, Chili

Buenos tardes!

De spreekwoorden uit onze titel bedoelen we minder negatief dan het lijkt, want we hebben echt fantastische avonturen beleefd in het schitterende Patagonië! Dit keer dus een iets uitgebreider verslag over onze hoogtepunten hier :-).

GOLIATH DE UI:

De 26-urige busreis naar Coyhaique ging via Argentinië i.p.v. via Chili, dus we gingen Chili uit, Argentinië in, Argentinië uit om vervolgens Chili weer in te gaan. Maar... we hadden een gigantische ui bij ons. We noemen deze ui voor het gemak even Goliath. Als je de grens naar Chili overgaat mag je geen onbewerkte groentes, fruit en vlees meenemen. Uiteraard valt iemand als Goliath in deze categorie.
We wilden Goliath echter graag zelf opeten en daarom hadden we een missie: Goliath de grens over smokkelen! Bij de grens aangekomen hebben we Goliath in een deken gewikkeld en in het bagagecompartiment gelegd, hopende dat de speurhonden Goliath niet zouden ruiken en dat de agricultuur-douane hem niet zou voelen. Vanuit het douanekantoor keken we vol verwachting toe... Bij aankomst in de bus zagen we dat onze joekel er nog lag. Missie voltooid! Goliath: je smaakte naar een overwinning!

GROENE SNEEUW ZIEN:

De eerste dag in Coyhaique hebben we een grote hike gedaan in de bossen en bergen van National Park Coyhaique. Een lange, mooie trail en gelukkig hadden we goede benen die dag :-). Heerlijk! De derde dag wilden we een andere berg beklimmen waar niet veel info over te vinden was. We zijn dus eerst informatie op gaan vragen bij de toeristinfo.

Om de berg te beklimmen, moesten we eerst een stuk door privéterrein lopen waar we wat hekken tegenkwamen. Volgens de toeristinfo konden we hier gewoon lopen, dus besloten we over het hek te klimmen. Er waren best wat honden in de omgeving en dat vonden we maar niks. Ik, Linda, ben behoorlijk bang van loslopende honden dus we besloten om toch maar terug te gaan. Ineens kwam er een andere hond aangerend en van schrik ging Cois een beetje rennen. Dat betekende complete paniek voor mij want als Cois, ’s wereld grootste hondenvriend, al schrikt, dan zie ik echt groene sneeuw! De hond kwam op ons af en toen……….. sprong hij vrolijk, kwispelend tegen me op. Pffff, gelukkig! Na een aai en een lik, zijn we snel terug gegaan om bij te komen van de schrik :-).

SLAPEN IN EEN HOMESTAY:

In Coyhaique verbleven we 4 nachten bij een hele leuke homestay, gerund door een grote, zeer gastvrije familie. Opoe coördineerde hier hoofdzakelijk de boel. Cois was tijdens een hike uitgegleden in de bergen wat resulteerde in een gat in z’n knie en een gat in z’n broek. De volgende dag hebben we opoe om een naald en draad gevraagd en tijdens het naaien van het gat, kwam ze even kijken hoe ik (Linda) het aanpakte. Ze keek zeer bedenkelijk en zei voor de goede orde maar dat het “bien” was, maar stiekem jeukten haar handen om het over te nemen (wat ook wel terecht is). Mooi mens!

Het is erg leuk om te zien hoe ze hier zo familiair met elkaar omgaan. Ze zijn erg gastvrij en het is er echt een zoete inval; continu familie en vrienden over de vloer. Gezellig! Wij worden hier wel interessant gevonden door de locals, met name als we aan het koken zijn en Goliath en zijn vrienden aan het bereiden zijn. Ze vonden het erg verwonderlijk dat we zoveel ui aten!

PATAGONIË OP ZIJN BEST:

In Villa Castillo, een heel klein dorpje, hebben we één van de hoogtepunten van onze reis tot nu toe gehad. We hebben hier de berg Cerro Castillo beklommen. Een klim die we zo snel mogelijk wilden doen, omdat het weer later op de dag slechter zou worden en het weer erg belangrijk is voor goed zicht op de top. We zijn die dag dan ook om 6 uur opgestaan en zijn in een rap tempo naar de top geklommen. De klim was zeer pittig, maar gelukkig bereikten we na een kleine 3 uur klimmen de top en wat was dat schitterend zeg! Echt een beloning! Vanaf de top heb je een prachtig uitzicht op de besneeuwde bergtoppen waartussen een kristalhelder, blauw meer ligt. We hebben hier dan ook een tijdje onze benen laten rusten, lekker geluncht en genoten van het uitzicht. Plaatjes zeggen meer dan woorden…

LIFTEND NAAR PUERTO RIO TRANQUILO:

Vervoer vanuit het kleine dorpje Villa Castillo naar het dorpje Puerto Rio Tranquilo bleek complex, dus we besloten er liftend naartoe te gaan. De zwarte stiften van het Markiezaat heb ik thuis gelaten, dus we bedachten om met een stuk kool van de houtkachel uit onze cabaña een bordje met de bestemming erop te schrijven. Het duurde even voordat we een lift kregen, ondanks dat ik m’n shirt de hele tijd omhoog hield. Oh, en “ik” is in dit geval Cois trouwens ;-). Na ongeveer een uurtje hadden we succes en konden we meeliften met een hele aardige politieagent. Tijdens de rit hebben we gezellig met zijn drieën liedjes uit de jaren ’70 gezongen. Gelukkig kon de beste kerel ook niet zingen :-).

OP GLAD IJS BEVINDEN:

In Puerto Rio Tranquilo was het behoorlijk slecht weer; stormachtig en véél regen. Toch besloten we om een fantastische tour te doen naar gletsjer San Rafael. Met 3 gidsen en 7 Chileens groepsgenoten gingen we een trekking doen over de prachtige gletsjer. Het heeft echt onafgebroken geregend waardoor het op de gletsjer behoorlijk koud en nat werd, maar dat had eigenlijk ook wel weer wat. Het eerste stuk gleden en glibberden we over marmeren en granieten rotsen en stenen, wat al een ervaring op zich was. Met speciale ijsschoenen zijn we vervolgens over de heuvelachtige gletsjer geklommen, waar we ook prachtige grotten van ijs konden bewonderen. Zo tof! Het was voor ons even wennen, want we hebben ons nog nooit op zulk glad ijs bevonden :-). Maar het klimmen en dalen ging prima door de spikes onder de schoenen.

Ondanks de regen en kou, hadden we dit echt absoluut NIET willen missen. We vonden het echt een supergave, unieke ervaring en wederom een hoogtepunt van onze reis tot nu toe.

NA (VEEL) REGEN KOMT ZONNESCHIJN:

Na nog een nacht met storm en regen, brak vanmorgen weer heerlijk de zon door. Perfect om met een bootje naar de marmeren grotten te gaan. De weerkaatsing van de zon zorgt voor schitterende kleuren op het marmer, erg bijzonder! Ook hier: foto’s zeggen meer dan woorden :-).

Morgen gaan we nog iets zuidelijker in Patagonië richting Cochrane. Op de terugweg richting Santiago zullen we nog een aantal dagen stoppen in Noord-Patagonië om nog even van Patagonië te kunnen genieten :-).

We zijn wel een beetje verliefd geworden op Chili. Dit land heeft zoveel te bieden en de Chilenen zijn ook erg fijn! We hopen dat Chili ook een beetje verliefd wordt op ons. Een beetje, niet te veel. Chili, deze is voor jou, van ons en geschreven door Yes-R:

“Oh, ik ben een beetje verliefd. Schatje, jij bent uniek.

Je krijgt het van deze G. Ik heb je zo versierd.

Dus schatje wordt nou verliefd. Maar niet te veel alsjeblieft.

Zorg dat niemand het ziet. Ik ben een beetje verliefd.”

Adios chico’s y gracias por leer nuestras aventuras!

1. Piet en Corrie Buuron:
    Querido,
    Wat een belevenissen allemaal. Moet het zeker nog tien keer lezen om alles goed te kunnen plaatsen ;-). Het mooie Chili maar idd niet te verliefd worden hoor!! Wat een geweldige natuur zeg, de gletsjers de mooie bergen meren grotten te veel om op te noemen. En het liften ook weer een aparte ervaring met die sixpack van Cois. Ik ga weer lezen en nogmaals de prachtige foto's bekijken. Oudoe , agge mar uit kekt. Liefs pa,ma, Piet,Corrie xxx
  2. Nannie Beijaerts:
    Lieve kanjers,

Wat heb ik weer genoten van jullie verslag! En wat een prachtige foto's/ plaatjes. Werkelijk een paradijs. Zelfs de (waak)honden zijn daar vriendelijk dus. De douaniers daar hebben vast verstopte neuzen gehad. Anders hadden ze toch zeker die Goliath moeten ruiken Is het gat weer dicht in je knie Cois. ? Jullie spieren zien heel wat af met al die pittige trekkings. Knap hoor bikkels! Liefde kent geen grenzen..dus blijf nog maar even genieten in het mooie Chili. Wij gaan onze vastenavond spulle opzoeken. Enjoy lieverds en tot het volgende verslag. Kuss.... Nannie
  3. Tamara:
    31 januari 2017
    Fan-tas-tisch! Zo leuk om te lezen! Wat eten jullie dan allemaal met ui? Ik neem aan geen patat speciaal ofzo;) x
  4. Rene H, Kirsten M, Sven H en Dylan H!!:
    31 januari 2017
    Fantastisch om te lezen hier!

Wij maken ons langzaam op voor de deadline! ;)

Genieten!!
  5. Lia:
    Hoi lieverds,
    Prachtig verslag weer en met de mooie foto's kon ik er me een voorstelling bij maken
    Wat een geweldige avonturen .
    Die Goliath zooo groot :)
    Geweldig mooie natuurschoon daar in dat Chili .
    Jammer voor de storm en regen maar gelukkig kon dat jullie pret niet drukken .
    Doe je niet te ruig Cois ... een gat in je knie :( en liften met je shirt omhoog ;)
    Geniet maar verder van het mooie Chili.
    Doeiiii xx mama Lia en Toon
  6. Anja FRANKEN:
    31 januari 2017
    Waauw wat een mooie foto s vooral die marmeren grotten prachtig word langzaam beetje jaloers op jullie ,geniet ervan van jullie nieuwe aventuren het word steeds mooier.
    Groetjes Ome Piet en Tante Anja
  7. Hennie krijnen:
    31 januari 2017
    Wow!! Wat een prachtige foto's weer!!
    Ik kijk iedere keer weer uit naar het volgende verslag (wat iedere keer weer met veel liefde en humor door jullie wordt geplaatst) .
    Wat hebben jullie al veel gezien en mee gemaakt!
    Heel veel plezier nog!
    Gr Hennie
  8. Liesbeth de Bruijn:
    Hoi Linda en Cois,
    Wat bevinden jullie zich op een schitterend stukje aarde!! We proberen ons voor te stellen hoe jullie daar ontzettend genieten van alles en iedereen wat op jullie pad komt. Ook zie ik voor me hoe jullie daar samen in de keuken staan en hoe jij Linda, met naald en draad aan de slag gaat, haha!!
    Veel plezier verder, xx Liesbeth
  9. Free en Alida:
    1 februari 2017
    Hallo luitjes jullie blijven ons verbazen wat jullie allemaal doen daar, de ene berg na de ander wat een reis . Weer geweldige foto's natuurlijk, ziet er soms heel spannend uit (de gletsjer ) Leuk om al die mensen te ontmoeten een hele ervaring op zich natuurlijk. Nou volgens mij gaan jullie die carnaval niet missen hier of toch een beetje.? Groetjes free en Alida
  10. Paul en Annemarie:
    1 februari 2017
    Tof verhaal weer en gave foto s!kunnen zo Door voor in de national geographic! Door jullie verhalen raken wij ook een beetje fan van het land, laat staan hoe gaaf het in het echt is. Als jullie nog een tijdje zo actief doorreizen kunnen jullie bij terugkomst precies meedoen aan de betere bodybuilding wedstrijden! Geniet, en we spreken jullie snel weer!

Xx
  11. Janneke den Ouden:
    2 februari 2017
    Wat een geweldig verhaal weer :-)! Hele gave foto's. Na jullie verhalen staan Chili en Patagonië ook op mijn wensen lijstje! Ben benieuwd naar de volgende avonturen. Liefs Janneke
  12. Jos en Ria:
    4 februari 2017
    Hoi lieve mensen,

Wow, wat een belevenissen en zulke goed genomen prachtige foto.s.
    We blijven ernaar kijken, zooooo mooi..............
    En wat beschikken jullie Linda en Cois over een topconditie.
    Een 26 urige busreis, de vele bergen die jullie al beklommen hebben, de gletsjer / en marmeren grotten en dat onder alle weersomstandigheden, petje af hoor.

Blijf lekker genieten en wij kijken nu al uit naar jullie volgend verslag.

groetjes,

Jos en Ria
  13. Laura:
    7 maart 2017
    Een nieuwe verslaving.. uiteraard moet daar natuurlijk wel wat variatie in gebracht worden zodat jullie niet te snel verveeld raken met Goliath. Wat dachten jullie naast heerlijke Goliathsoep, gefrituurde Goliathringen, Friese Goliathstampot, Brabantse hachee met Goliath of Geroosterde knoflook en Goliathjam?

Verder geniet ik weer volop van jullie verhalen en onwaarschijnlijk mooie foto's!
  14. Natalie:
    10 april 2017
    Wat een stel boeven zijn jullie met Goliath. Zou toch wel grappig op het nieuws zijn: Berg stel opgepakt bij grens Chili door smokkelen van uit.
    Maar wat een prachtige foto's van jullie tochten. Ik snap dat het slechte weer deze keer niet uit heeft gemaakt.
    Xxx Michael, Natalie en Fayen.