Een na laatste verslag: van de Chinese Muur via Zuid-Korea naar Japan

3 augustus 2017 - Hiroshima, Japan

Kon’nichiwa vanuit Japan!

Zijn jullie aan het genieten van de zomer(vakantie)? Wij hebben nog maar 15 dagen voor de boeg en hebben ondertussen weer gave en interessante dingen meegemaakt. Hierover meer in ons één na laatste verslag!

CHINESE MUUR

China hebben we mooi afgesloten met een wandeling over de Chinese Muur. We hadden ons ingesteld op hordes (Chinese) toeristen maar dit viel gelukkig reuze mee. Het is absoluut een (wereld)wonder dat deze muur meer dan 6200 kilometer lang is en over hoge bergpassen is gebouwd. Heel erg gaaf om te zien! Ik (Linda) heb ondertussen alle 7 wereldwonderen mogen bewonderen, stiekem best wel tof :-).

EXTREEM WANDELINGETJE & HET OORLOGSMUSEUM IN SEOUL

Met een korte vlucht van 2 uur stonden we in Seoul in Zuid-Korea. We merkten gelijk enkele verschillen met China: de mensen zijn een stuk beleefder, geen gerochel en de publieke toiletten zijn westers, schoon en hebben zelfs een verwarmde wc-bril (en niet warm van de billen van je voorganger ;-)).

Omdat we al ruim een week in metropolen waren, wilden we de grote stad verlaten voor een wandelingetje in de natuur. Vlakbij Seoul ligt het Bukhansan National Park waar we eventjes tot rust wilden komen. Een naïeve gedachte want dit nationaal park bleek een en al berg en steile rots te zijn. We zagen het niet zitten om de hoogste berg te beklimmen dus kozen een ander pad, niet wetende dat dit pad bizar steile rotsen voor ons in petto had die we met behulp van touwen moesten beklimmen. Maar dit vonden we stiekem best leuk en bovenaan hadden we heel mooi uitzicht. Na de klim moesten we aan de andere kant ook weer met touwen afdalen. Deze rotsen bleken nog steiler te zijn en dat vond ik (Linda) toch steeds minder leuk worden en heb ter plaatste plechtig beloofd dat dit écht de laatste berg is die ik tijdens deze reis beklim. Aan het einde van de trail zagen we een informatiebordje waar de moeilijkheidsgraad op vermeld stond: “expert level trail”. Deze informatie verklaarde de gigantische spierpijn de dagen erna…

In Seoul zelf hebben we een bezoek gebracht aan het Korean War Museum. Een museum over de oorlog tussen Noord- en Zuid-Korea die officieel nog niet geëindigd is. We hebben uren in het museum gespendeerd. Erg heftig om te zien, lezen en horen wat hier allemaal heeft plaatsgevonden tussen 1950 en 1953 en incidenteel nog steeds plaatsvindt. Het is moeilijk om de tweesplitsing van Korea sinds de oorlog  te omschrijven. Stel je voor dat er ineens uit het niets een grens getrokken wordt door het midden van Nederland en je je familie aan de andere kant van de grens niet meer kunt bezoeken of contacteren.

DMZ-TOUR; ZUID-KOREA VERSUS NOORD-KOREA

Nog interessanter was de georganiseerde tour naar de DMZ (demilitarized zone), de grens met het communistische Noord-Korea. Van te voren kregen we kledingvoorschriften, we mochten er niet bijlopen als paupers of slettebakken ;-). Aan de grens worden namelijk foto’s gemaakt door Noord-Korea die zij gebruiken als propaganda tegen Zuid-Korea. In de bus richting de DMZ kregen we een uitgebreide briefing met strenge voorschriften waaraan we ons moesten houden. Ook moesten we een verklaring tekenen dat mocht er iets gebeuren, zoals neergeschoten worden omdat de Noord-Koreanen binnenvallen, het niet de schuld is van de VN of Zuid-Korea. Tenslotte is het land nog in oorlog en zijn hier talloze incidenten geweest, zelfs zeer recent nog; 5 dagen voor ons bezoek... We vonden het dus best wel spannend om hier heen te gaan. Onderweg reden we een heel stuk langs de rivier die de landen scheidt, bizar om daar zoveel militaire posten en tanks paraat te zien staan, Noord-Korea is namelijk nogal van de verrassingsaanvallen. Bij aankomst werden we door militairen van de VN naar een paar plekken gebracht. Het is bizar om op een paar meter afstand te staan van de grens met Noord-Korea met in de verte de Noord-Koreaanse militairen. Ook zijn we in het gebouw geweest waar de leiders van de VN en Noord-Korea onderhandelingen hebben gevoerd en soms nog steeds (proberen te) voeren. Echt zeer indrukwekkend allemaal!

TOCH WEER EEN BERG OP & BIJKOMEN OP HET STRAND

Vanuit Seoul zijn we met de bus naar Sokcho gereden. Hier ligt het mooie Seoraksan National Park. Ondanks mijn serieuze voornemen dat ik echt geen berg meer op zou gaan, stonden we uiteindelijk toch weer boven op een berg om van prachtige uitzichten te genieten. Wederom de moeite waard en dit keer écht de laatste bergbeklimming van onze reis ;-).

Vanuit Sokcho zijn we met de bus naar Busan gegaan.

Officieel heb ik (Linda) nu zomervakantie en in zo’n vakantie moet je dus vakantie houden :-). We zijn in Busan dus lekker een paar dagen neergeploft op het strand, naar de cinema geweest en hebben een saunadagje gedaan in een hele grote sauna met veel verschillende baden. We hadden een Airbnb appartementje geboekt met een keuken, zodat we zelf konden koken. Een ware luxe! Best grappig dat zelf koken i.p.v. ergens eten even een luxe was :-).

JAPAN

Vanuit Busan hebben we de boot naar Fukuoka in Japan genomen. In Japan zijn de mensen nóg vriendelijker en beleefder dan Koreanen. Als je klaar bent met eten volgt er bijvoorbeeld een hele dankbetuiging met buigingen. We verstaan er natuurlijk geen zak van maar buigen en lachen gewoon vriendelijk terug. Een heerlijk (letterlijk heerlijk want het is een sushi heaven) land om onze reis te eindigen. Het beste van de westerse wereld en Azië komen hier als het ware samen. Ook het prijsniveau is zeer westers, dus daar kunnen we ook weer mooi aan wennen :-). Fruit spant hier wel de kroon; het wordt in Japan als luxeproduct gezien, men geeft dit hier als cadeau aan elkaar. Het fruit is perfect van vorm en een tros perfecte druiven kost tussen de 30 en 40 euro. Twee perziken kosten 24 euro en een megameloen kost algauw 40 euro. Wat een gekkigheid! Gelukkig zijn er ook buurtsupers met minder perfect fruit voor een perfectere prijs.

In Fukuoka hebben we de boot naar een klein eilandje genaamd Nokonoshima genomen. Een prachtig eilandje met heel veel bloemen en mooie uitzichten.

HIROSHIMA

Vandaag zijn we naar het Hiroshima Peace Memorial Museum geweest. Een zeer indrukwekkend museum over de nasleep van de atoombom op Hiroshima. Het is gek om nu rond te lopen in een moderne stad die aan het einde van WO2 volledig weggevaagd is. Eén gebouw, genaamd The Atomic Bomb Dome, is gedeeltelijk overeind gebleven en staat nu symbool voor deze gebeurtenis.

DE LAATSTE PAAR WEKEN

Morgen gaan we naar het eilandje Miyajima. Hierna hebben we nog 3 bestemmingen te gaan, namelijk Kyoto, Fuji en Tokyo. We genieten nog even van elke dag en gaan deze weken nog even flink op culinaire tour voordat we weer aan de Hollandse pot zitten. Het is gek om te beseffen dat we over een paar weken weer naar huis gaan en dat onze avontuurlijke reis dan ineens voorbij is!

Maar zo ver is het nog niet… We gaan nog even genieten van de mooie plaatsen die komen gaan en we zijn nog aan het nagenieten van de plaatsen waar we geweest zijn. Zuid Korea bijvoorbeeld: we wisten niet wat we konden verwachten en het was een wonderschoon land! En de meiden willen daar ook allemaal wonderschone ‘sexy ladies’ zijn. Daarom draait de plastische chirurgie in de Seoulse wijk Gangnam overuren. De Koreaanse Rapper PSY heeft ons dit al eerder proberen te vertellen in een van zijn raps. Daarom zullen we hem maar eens quoten:…. ‘Hey, Sexy lady!... hop, hop, hop, hop. Hoppa Gangnam Style!’

Liefs

1. Piet en Corrie Buuron:
    3 augustus 2017
    Hoi lieverds, het alle indrukken, mooie mensen en natuur. Alle spierpijn het lekkere eten, al het reizen en avonturen gaan jullie binnenkort achter jullie laten. Het besef dat het wonen in een vrij land een rijkdom is. Stamppotten en ..........
    Maar daar hebben we het nog een niet over. Nu nog geweldig genieten van de drie mooie bestemmingen. Geweldig wat jullie allemaal doen, super gaaf en knap. Nog veel plezier mooie indrukken goede reis, gewoon alles wat wenselijk is.
    Liefs pa, ma , Piet, Corrie xxx
  2. Lia:
    Hoi globetrotters
    Wat een prachtig verhaal weer en mooie foto's !
    Tjee als ik dat allemaal zo lees dan ben ik blij dat ik dat zo thuis allemaal niet geweten had wat jullie van plan waren !
    De berg beklimmen met touwen en..... dat er recent schietpartijen zijn geweest bij de grens van Noord en Zuid Korea Had geen oog meer dicht gedaan !
    Goed plan Lina niet meer klimmen :)
    Wat fijn dat de mensen in zuid Korea en Japan zo vriendelijk zijn .
    En de sushi overheerlijk
    Jullie hebben heel wat mooie parken en museums gezien daar .
    En heerlijk genieten van een appartement (goed bezig )
    Veel plezier op het eiland Miyajima en op de drie andere locaties !
    En jullie weten het .....geniet van alles wat op jullie pad komt en....van elkaar :)
    Heel veel liefs en warme knuffels xxMama/Lia en Toon

Ps ik ben nu toch stiekem aan t aftellen
  3. Fam. Beijaerts/Trouwborst:
    Vanuit Italie; buongiorno!
    Wat een geweldig verhaal weer en wat moet het fantastische zijn om dit allemaal mee te mogen maken! Rijkdom al om.. en dan straks weer terug in het mooie, kleine eigenwijze NL met al zijn pracht en praal! Geen enge grensovergang maar een veilig drielandenpunt, niets mis mee.. en hier mag je je op elk moment kleden als een tokkie en/of sloerie en dit doen we dan ook massaal op envenementen als de beroemde (tokki)krabbenfoor!

We are Counting down! Jullie moeten er waarschijnlijk nog niet aan denken maar wij kunnen niet wachten tot we weer van de hak op de tak kunnen kletsen, gebakjes kunnen eten en jullie Onze trots kunnen laten zien ( want wat is ze groot geworden!)
    Vanaf nu heeft Febe een stoere tante en Oom die ze via foto's en verhalen vast een voorproefje kan geven op hoe mooi de wereld is!

Geniet ervan schattekes en tot snel!
    Liefs van ons
  4. Tamara:
    3 augustus 2017
    ❤️Fantastisch! Geniet nog van elke minuut
  5. Nannie Beijaerts:
    Lieve Linda en Cois.
    Ik krijg soms kippenvel van jullie verhalen. Geweldig wat jullie allemaal zien, horen, beleven en voelen.
    Wat een rijkdom aan ervaringen!!! Zo leuk hoe jullie ons bij jullie reis hebben betrokken door zulke uitgebreide verslagen en prachtige foto's te sturen. Veel nieuws heb je dan niet meer te vertellen en kun je je helemaal weer gaan concentreren op je werk en genieten van en met al die leuke mensen die jullie 9 maanden niet hebben gezien. (Op Piet en Corrie na die jullie lekker hebben opgezocht in Australië )
    Ik kijk er zeker ook naar uit om uit jullie weer te zien!!!!
    Geniet nog lekker van alles wat je tegen komt en tot snel in het mooie leutige Krabbegat
    Liefs Nannie en John
  6. Free en Alida:
    3 augustus 2017
    Hallo Linda en Cois wat een klimpartijen weer petje af voor jullie goede conditie . Heerlijke sushi zag er geweldig uit dat kunnen ze daar wel. En dan die indrukwekkende foto's van de Chinese muur geweldig gewoon. Heerlijk zo een paar dagen strand groot gelijk even bij komen en dan ook nog een heerlijke sauna . Zou zeggen geniet nog luitjes laat die stampotjes maar even wachten hi. Gr free en Alida
  7. Anja FRANKEN:
    4 augustus 2017
    Tjongejonge wat een verhaal weer zeg en wat jullie allemaal durven.
    Maar wat een mooie foto s weer zeg maar denk dat het thuisfront weer blij zijn als jullie terug zijn want de grenzen verleggen doen jullie steeds meer lijkt het wel,[ben een zeikerd hier in ] HAHAHA Nou geniet er nog van want het aftellen is denk al begonnen Groetjes T.ANJA
  8. Ad Burgel:
    Hoi Linda en Cois
    Weer een mooi verslag en foto's van jullie belevenissen
    Nog enkel weken en dan weer terug naar het saaie (?)
    Nederland
    Geniet er nog even van en gefeliciteerd met moeder Cor

Vanuit het zonnige Salou
    Adios amigos
  9. Jos en Ria:
    Hoi Linda en Cois,
    Wat een goed geschreven stukje weer. Wij zijn elke keer ervan aan het genieten.
    Zo knap, hoe jullie dit aan ons over kunnen brengen! Chappeau
    En de foto.s zo moooiii en indrukwekkend. haha, dat klimmen vind ik ook wat minder hoor, maar wel super knap van jullie.
    Mogen jullie zelf best trots op zijn.

Goed zeg, hebben jullie een strandvakantie genomen.............
    blijf lekker genieten van de laatste periode en alle indrukken.
    Gefeliciteerd morgen met het kroonjaar van Corrie.

Lieve groetjes,
    Jos en Ria
  10. Nel Hopmans:
    4 augustus 2017
    Geweldig , genoten van jullie verhalen , en nu nog eeeeeentje te goed he ??? Genieten nog en doe niet zo gevaarlijk daar gatsie , heel terugkomen he. Lieve groeten Jos en Nel
  11. Toos (de poes):
    5 augustus 2017
    Ik kan niet wachten om mijn baasjes weer te zien zullen ze mij nog herkennen na 5 katten jaren! ik hoop het wel want ik heb ze echt gemist
  12. Cora en Ron:
    9 augustus 2017
    Aftellen geblazen voor de kijkers thuis! Straks weer lekker aan de appels :)