China part #1

15 juni 2017 - Anshun, China

Ni hao!

Nihao ma? Wõmen zuò dé hen hao! Wij oefenen een beetje Chinees en spreken ondertussen al meer Chinese woorden dan de gemiddelde Chinees Engels hier :-).We hebben een zeer goede start gemaakt in China en al heel veel beleefd!

Dit verslag is weer aardig aan de maat. We hebben ongeveer 731 regels geschrapt en nog steeds is het een flinke lap tekst. Alleen het hoogst essentiële hebben we bewaard. Als Frans Bauer net zo kritisch zou zijn op zijn teksten als wij, dan had hij nooit een liedje uitgebracht.

LAATSTE WEEK MYANMAR:

Voordat we vertellen over onze avonturen in China, eerst nog even terugblikken op Myanmar. In de laatste week Myanmar hebben we een paar hele toffe dagen bij het Inle meer gehad. De eerste dag hebben we een fiets gehuurd en wilden we door de mooie, groene omgeving naar het Inle meer fietsen. Echter hebben we het meer die dag nooit bereikt want we vonden ineens in de middle of nowhere een wijnbrouwerij. Wat een feest! Azië is absoluut geen wijnlocatie dus dit kwam als een aangename verrassing en deed ons besluiten om van het prachtige uitzicht te genieten onder het genot van een Birmaans wijntje. De wijn zakte naar onze beentjes dus we moesten ons best doen om niet om te vallen met onze vooroorlogse fietsen. De dag erna hebben we ons niet door dit soort ongein laten beïnvloeden en hebben we, verstandig dat we zijn, een boottrip geboekt om toch het meer te kunnen bewonderen. Samen met een Birmaanse “gids” hebben we in een houten longtailbootje over het Inle meer gevaren. Erg bijzonder om de lokale vissers hier bezig te zien. De vissers staan in een klein, houten bootje met een net of fuik vis te vangen, terwijl ze tegelijkertijd met 1 been peddelen en op 1 been balanceren. Super! Daarnaast hebben we een hoop mooie ambachten gezien zoals een sigarenmakerij, tomatenplantages op het water en een bijzondere weverij die lotusbloemstengels gebruikt om te weven. Over 1 sjaal doet iemand enkele maanden en zijn er 4000 lotusbloemen nodig, bizar!

Onze laatste 4 nachten in Mandalay hebben we vooral genoten van ons luxe hotel want verder is er in Mandalay eigenlijk helemaal niks anders dan extreme hitte… Gelukkig ontdekten we een pas geopend zwemparadijs met 4 glijbanen. Cois ging ongeveer 750x van de grote, groene glijbaan af… En bovenin de glijbaan heeft hij al het water tegenhouden zodat hij keihard ging. Op zijn blote billen ook; zijn zwembroek gooide hij maar naar beneden want die had hij daar pas weer nodig. Echt een topdag dus!

Myanmar in een paar woorden: bijzonder, verrassend, warm of beter gezegd bloedheet, meest gastvrije mensen ter wereld, stroomuitval, overschot aan tempels en pagodes, te vaak schoenen uit doen, verkeerschaos, authentiek, zere kaken van het vele glimlachen, fantastisch eten, fijne maar keiharde massages en hiermee sluiten we Myanmar af :-).

CHINAAAA:

Vorige week zijn we vanuit Bangkok, waar we nog even een dagje mochten genieten van streetfood en ladyboys, naar Kunming in het zuiden van China gevlogen. Stiekem vonden we het toch spannend na al het visumgedoe, maar het verliep erg voorspoedig. Alles in Kunming (en andere steden) is goed georganiseerd, modern en ondanks de taalbarrière toch duidelijk. Met veel plaatjes, wijzen, uitbeelden en Google translate komen we steeds een heel eind. De meeste locals zijn vriendelijk en behulpzaam en sommige sturen je echter met veel bombarie weg. Maar tot nu toe zijn we positief verrast. Er wordt onwijs veel gestaard naar ons en als we dan glimlachen, krijgen we meestal een glimlach terug. We zien een groot verschil tussen de oude (arbeiders)generatie en de moderne jongeren. De oudere generatie is wat schichtig en heeft het geduld van een paasei, ze proberen dan ook werkelijk overal voor te dringen, zelfs bij de trein waar je gewoon toegewezen zitplaatsen hebt. Erg fascinerend is dit en soms ook behoorlijk irritant. De jongere generatie is over het algemeen hip en zullen je juist eerder voor laten gaan.

TIGER LEAPING GORGE:

Vanuit Kunming hebben we de nachttrein genomen naar Lijiang. Onze eerste ervaring met de nachttrein is goed verlopen, vanaf de aankoop van de tickets tot aan de aankomst in Lijiang. In de cabine staan 2 rijen met 3 bedjes boven elkaar die beter liggen dan een nachtbus. We hebben aardig geslapen maar werden regelmatig gewekt door een Chinees die zo’n beetje de hele nacht heeft liggen fluiten en een paar Chinezen die schijt hebben aan regels en de hele nacht hebben liggen paffen. Alsof ons bed in het café stond!

Afgelopen weekend hebben we een geweldige trekking gedaan door hoge bergen, mooie naaldbossen en gigantische kloven. Het was een onbeschrijflijk mooi en ruig gebied met erg steile klimmen en afdalingen. Het was sinds Patagonië geleden dat we zo’n pittige tocht hadden gemaakt, dus spierpijn was present na deze dagen. Tijdens de tocht hebben we midden in de bergen geslapen om de dag erna nog een flinke daling richting de kloof te maken. Enthousiast daalden we af, maar dat betekende ook dat we de steile berg weer op moesten… We waren blij dat we weer boven waren en onze beentjes konden laten rusten :-). De beelden spreken weer meer dan de woorden….

NOG MEER (NACHT)TREINAVONTUREN:

Vanuit Lijiang namen we dezelfde avond nog de nachttrein terug naar Kunming. Een heel bijzonder avontuur! Tijdens het wachten op het grote station, waren er een paar jongeren (rond de 16/17 jaar oud) die met een paar woorden Engels een gesprek begonnen. Het waren woorden die bijzonder goed voor ons ego waren dus dat vonden we wel leuk ;-). Ze wilden allemaal met ons op de foto en er kwamen steeds meer jongeren bij. Drie woorden Engels waren niet genoeg dus de vertaalapps werden erbij gehaald en zo kregen we een gesprek met een aantal jongeren die nog nooit blankies hadden gezien. Het was echt heel aandoenlijk! Ze wilden allemaal aandacht en vragen stellen, dus het was hard werken om iedereen te woord (of beter gezegd te schrift) te staan. We hebben allebei zelfgemaakte armbandjes van hen gekregen die ze maar al te graag aan wilden doen bij ons om ons even aan te raken. Ze probeerden Cois “I love you” in het Chinees te leren en op het moment dat hij dit op de juiste manier kon uitspreken en mij een kus gaf, begonnen ze allemaal te gillen en te joelen en waren we een grote attractie voor het hele station. Hilarisch! Na een overvloed aan complimenten, stapten we met sterallures de trein in ;-).

Dit was nog niet alles… Toevallig zaten ze in dezelfde nachttrein, maar in een andere wagon. Ik had ’s morgens nog maar een half oog open of ik zag bekende gezichten; onze fans hadden ons opgezocht en stonden klaar met een ontbijtje voor ons. Geweldig, wat een gastvrijheid!

Na een nachtje in een goed bed geslapen te hebben in Kunming, hebben we de ochtend erna overdag de trein naar Anshun genomen. Ook hier waren we weer een attractie op het station maar dit keer niet voor de jonge generatie. Een oude man kwam naar ons toe en sprak onverwachts aardig goed Engels. Hij was onwijs geïnteresseerd in ons en vertelde dat hij al 75 jaar was en ook docent is geweest. Zijn schattige kleindochter wilde een kus van ons en dat vond hij maar al te prachtig. En wij ook! We zijn weer overladen met complimenten en beste wensen en zo stapten we weer met een grote glimlach de trein in. De trein is een erg fijne manier om de grote afstanden in China mee te overbruggen. Tijdens de rit werd er allerlei voedsel met ons gedeeld en stonden er vrolijke, Chinese smartlappen op en stak menig Chinees een sigaretje op. Volop ambiance! :-)

PUBLIEKE TOILETTEN:

Sla dit stuk gerust over als je erg visueel bent ingesteld. Publieke toiletten in China… Onze eerste ervaringen hiermee waren licht shockerend. We zullen niet teveel in detail treden, maar we moeten het gewoon even delen. Aan gaten in de grond zijn we ondertussen wel gewend, maar deze toiletten hebben hier soms niets meer mee te maken. De toiletten ruik je al vanaf minimaal 5 meter afstand en als je binnenkomt, zakt de moed soms echt in je schoenen. Welk toilet je ook kiest, ze zijn vaak allemaal zeiknat of bruin van kleur en dat natte is niet van het doortrekwater…. Als je naar de vloer kijkt tijdens je weg naar de wasbakken, kijk dan ook maar goed naar beneden want ook de vloer daar kleurt soms her en der onverklaarbaar bruin. We proberen dan ook zo min mogelijk gebruik te maken van deze toiletten en vooral Cois met zijn olifantenblaas gaat dit goed af. ’s Avonds voor de nachttrein drinken we geen druppel meer, zodat we het nachttreintoilettafereel kunnen overslaan. Gelukkig hebben we onze verwachtingen snel bijgesteld en passen we ons toiletgebruik aan, aan de lokale bevolking ;-).

WATERVALLEN & GROTTEN:

In Anshun zijn we 3 nachten om even op adem te komen aangezien we de eerste week als een malle gereisd hebben. We hebben gisteren rondom Anshun de grootste watervallen van China bezocht; de Huangguoshu falls. Een supermooi park waar wij de watervallen en grotten een grote attractie vonden en waar de locals ons vooral een grote attractie vonden. Vandaag wilden we mooie grotten bezoeken maar het regent pijpenstelen, het regenseizoen is nu écht gestart :-). Morgen nemen we de highspeed trein richting Guilin waar we alvast gaan proberen ons visum te verlengen en waar we de mooie omgeving van Yangshuo gaan bezichtigen.

Dit keer eindigen we ons verslag niet met een raptekst, maar met een toepasselijke mop: Hoe-lang is een Chinees?!

Zàijiàn!

1. Nina:
    Haaa Linneke en Cois!

Nou...ik had het me altijd al afgevraagd, maar daar komt het woord poepchinees dus vandaan!

Wat een geweldig verslag en wat een treinavonturen! Gek he om te denken dat sommige mensen nog nooit blanke mensen hebben gezien..kun je je bijna niet voorstellen maar jullie zullen vast nog een miljoen keer op de foto moeten aangezien er 1400 miljoen chinezen zijn ;)

Klinkt als een prachtig land met enorm veel verschillende landschappen. Ben benieuwd naar de rest van China, geniet er van en succes met het verlengen van jullie visum!

Liefs Nina (en Jon en dikke kus van Benjamin xx!)
  2. Piet en Corrie Buuron:
    15 juni 2017
    Hoi kids, wat een mooie en afwisselende belevenissen weer zeg. En de beentjes hebben het weer te verduren gehad. De wijntjes het klimmen en dalen. En kleuter Cois met het klauteren op de trappen van de waterglijbanan. Om maar te zwijgen oven zijn billen. Leuke goede start in China zeg. Alleen de toiletten , ik kan zelfs door de beschrijving over de toiletten met mijn "aparte" neus het gewoon ruiken, nou bedankt hoor zo tijdens mijn ontbijt. Geniet van de blije Chinezen en blijven glimlachen. Ben benieuwd naar jullie ervaring met de super snelle trein. Heel veel reis plezier en nog meer mooie ervaringen gewenst. Liefs pa , ma , Piet en Corrie xxx Heerlijk verslag.
  3. Janneke den Ouden:
    Weer een heerlijk verhaal :-)!
    Ik kan niet wachten om die publieke toiletten in China te gaan ervaren...

Liefs Janneke
  4. Piet en Corrie Buuron:
    15 juni 2017
    Hoi kids, wat een mooie afwisselende belevenissen hebben jullie weer gehad. De beentjes hebben het weer te verduren gehad. De wijntjes het klimmen en dalen en kleuter Cois met het klauteren op de trappen van de waterglijbanen, om maar te zwijgen over de billen. Goede start in China. Ik kan zelfs door de beschrijving over de toiletten met mijn "aparte" neus het gewoon ruiken. Bedankt zo tijdens het ontbijt. Heel veel reisplezier en weer veel mooie ervaringen zoals de super snelle trein. En blijven glimlachen. Weer genoten van het leuke verslag en de prachtige foto's. Liefs pa, ma, Piet en Corrie xxx
  5. Lia:
    Hoi lieverds!
    Wat een prachtig verslag en mooie foto's .
    Dat is toch super leuk ipv fietsen naar n meer ineens aan de wijn zitten:)
    Hilarisch ik zie het voor me Cois op die glijbaan daar is hij 200% voor gegaan .
    Nou die wc dat lijkt me vreselijk :(
    Leuk zeg dat ze jullie als "sterren" behandelen en met jullie op de foto willen .
    Top zo'n nachttrein (alhoewel dat roken dan minder is)
    Net in China en al gelijk een prachtige plaats gezien met de mooiste watervallen ooit .
    Hoop dat jullie in China super genieten van al t moois .
    En jullie weten het .... geniet van alles .......
    Veel liefs en knuffels Mama / Lia en Toon xx
  6. Nannie Beijaerts:
    Qīn'ài de Lín dá hé COIS

Ik heb het verslag 2x gelezen, behalve het stukje wc dan.
    Ik vind het:
    Inspirerend, spannend, leerzaam, verrassend, emotioneel, misselijk makend ( (stukje wc) komisch ( Cois van de glijbaan in z'n blote kont ha ha), moedig.
    Wat leuk om BN'ers in de familie te hebben !
    Ben trots op jullie en eigenlijk ook beetje jaloers.
    Het lijkt af en toe wel of ik in een sprookjesboek zit te lezen.
    Geniet de laatste 2 maanden nog met al je zintuigen van de natuur , cultuur de mensen en van elkaar!
    En succes met het verlengen van jullie visum!
    Liefs van de " lindenberg" wat inmiddels een woestijn aan het worden is.
    Staat geen spriet gras meer in de wei en jouw auto Cois is een grote stofwolk geworden.

Zàijiàn bã yuè
    Wên. ( de zoveelste hi hi )

Inspirerend
  7. Free en Alida:
    15 juni 2017
    Hoi Linda en Cois wat een leuk verhaal weer, en wat een mooie foto,s geweldig. Heel leuk met die jongeren in de trein en die oudere man met z'n kleindochter dat zijn de mooie momenten die deze reis onvergetelijk maken. Dan maar niet te spreken over die glijbaan natuurlijk (lol) ha. Jullie blijven ook verbazend actief niet te geloven bergje hier bergje daar ach ja jullie zijn nog jong dat is waar. Nou heel veel plezier in de highspeedtrein ,kijken uit naar jullie volgend verhaal . Gr free en Alida
  8. Cora en Ron:
    16 juni 2017
    Dat is weer een knap stukje tekst! Wij kijken al uit naar China ;)
    Have fun en we appen!
  9. Anja FRANKEN:
    16 juni 2017
    Wat een verhaal weer zeg dacht ff de wc te ruiken BAH BAH.
    Maar wat een mooi land is china en weer prachtige foto's wat een reis zeg.
    Geniet er nog van en wacht geduldig weer op het volgende verhaal.
    Groetjes O.Piet en T.Anja xx
  10. Fam. Beijaerts/Trouwborst:
    16 juni 2017
    Alsof Cois in centerparcs was En voor even in de schoenen staan van Beyoncé en Bieber! Geweldig..
    de foto's zijn weer fantastische en jullie verhaal neemt ons weer mee.. moet bij jullie toilet/wc/gat verhaal toch weer denken aan de lucht die toos produceerde tijdens haar bezoek bij ons.. dat moet ver overeen komen met de lucht die jullie moeten weerstaan

Geweldig en wat vliegt de tijd.. maar gelukkig nog tijd genoeg voor wijntjes, met je blote kont van de glijbaan en nachtelijke ritjes... geniet ervan
  11. Hennie krijnen:
    17 juni 2017
    Hallo wereldreizigers,
    Wat een geweldig verslag weer en prachtige foto's!
    Dankzij jullie wordt ons wensenlijstje steeds langer! :)
    Geniet ervan! Gr Hennie
  12. Liesbeth de Bruijn:
    17 juni 2017
    Hoi Linda & Cois,
    wat een genot om jullie avonturen te lezen!! Wat een geweldige tijd hebben jullie toch, echt elke dag lijkt een nieuwe belevenis te zijn! Geniet nog van al het moois dat op jullie pad komt! De reisverhalen zal ik zeker missen als jullie weer hier neerstrijken.....
    Liefs Liesbeth & Ger
  13. Nel Hopmans:
    19 juni 2017
    Hee Linda en Cois,
    Dit reisverslag weer met een genoeglijke glimlach gelezen . Schitterend en gauw tot de volgende belevenissen.
    Qin 'ái de wènhòu Nel en Jos
  14. Marga en Rinus:
    19 juni 2017
    Dag reizigers,

Jullie verhalen lezen zo gemakkelijk weg, dat ik een gouden toekomst voor jullie zie als b.v. docent Nederlands.

Ik zal nog eens kijken of er misschien een vacature is op het Markiezaat College. Als dat zo is, dan lees je het nog wel.

Nog veel plezier op het restant van de reis. Pas op: de tijd begint te knellen.

Groet,

Rinus
  15. Marjolein en William:
    22 juni 2017
    Hoi Cois en Linda, wat een heerlijk verslag van China! Heerlijk herkenbaar ook! Misschien maar goed dat ik je voor een paar dingen al 'gewaarschuwd' had * toiletten, die niet zo genoemd mogen worden* haha.
    Maar verder is het zeker een schitterend land en moet je er vooral optimaal van genieten!
    Wat vinden jullie trouwens van het eten? Heb je al hond gegeten denk je? Het is totaal anders dan wat je hier in de afhaalchinees haalt hè!

Tot snel weer! XXX van ons
  16. Rene H, Kirsten M, Sven H en Dylan H!!:
    26 juni 2017
    Goud om te lezen weer!

Als jullie terug zijn maar eens foto's kijken met Sven :P