De glimlach van Myanmar & Geen visum voor China?

30 mei 2017 - Kalaw, Myanmar

Minglaba!

Hier een bericht(je) uit Myanmar! Hebben jullie genoten van het lekkere voorjaarsweertje? Wij zijn ondertussen alweer ruim een half jaar van huis en zijn onze reis en elkaar nog steeds niet beu :-P. Hier in Myanmar zijn we weer even terug de tijd in gegaan. Het eerste dorp waar we waren, Hpa’an, leek net India maar dan met aardige mensen :-).

SCOOTER RIJDEN EN BRUTALE APEN:

In Hpa’an hebben we 2 dagen een scooter gehuurd om het modderdorp te verlaten en de prachtige, authentieke omgeving te verkennen. Het was echt heel gaaf om door de lokale dorpjes en langs de mooie bergen te rijden. We hebben een aantal grotten bezocht waarvan boeddhisten een heilige plek hebben gemaakt. Supermooi om te zien! Bij één van de grotten was een mooi uitkijkpunt op een berg. We klommen naar boven, totdat we ineens omringd werden door een heleboel apen. Een paar apen hadden het op ons (of onze bananen in onze tas) voorzien en dat ging er niet al te vriendelijk aan toe. Best eng! Eenmaal boven hebben we snel een stok gezocht om ons te beschermen. We hebben bij de afdaling de apen verjaagd door met onze stok te zwaaien en flinke oerkreten uit te slaan. Dit hielp en toen we het repertoire van zanger Rinus begonnen te zingen, renden ze helemaal hard weg. Pfff, gelukkig!

Aan het einde van de dag deden onze kaken zeer van het vele glimlachen naar de zwaaiende en glimlachende locals. De Burmezen zijn geweldig, we voelen ons hier erg welkom.

ENGELS VERSUS BIRMAANS:

Ondertussen hebben we ons taalgebruik beperkt van hele zinnen Engels tot enkele woorden. Een zin als: “where can we find the busstation?” is ondertussen vereenvoudigd tot “bus there?” en dan een beetje wijzen, uitbeelden en geluid maken; broem broem, tuut tuut. Zijzelf spreken ook een paar woorden Engels, namelijk: “Hello taxi!” Wij vragen ons nog steeds af wie taxi toch is ;-). We hebben ook een voor mij (Linda) belangrijke Birmaanse zin uit ons hoofd geleerd, namelijk: “nan nan bin, masabu” oftewel “geen koriander, ik ben allergisch.” Erg essentieel in Myanmar, ze stoppen dat vergif werkelijk overal in.

Birmaans eten is fascinerend. Wanneer je 2 gerechten bestelt, staat vervolgens de hele tafel vol met bijgerechten, kruiden en sausjes. Wat een feest en dat voor maar liefst 1 euro…

GEEN TOESTEMMING VOOR EEN VISUM OP DE CHINESE AMBASSADE:

Nadat we met een (gare) nachtbus in de voormalige hoofdstad Yangon waren aangekomen, hebben we de eerste paar dagen besteed aan het in orde maken van alle papieren om bij de Chinese ambassade een visum voor China aan te vragen. Dit betrof een heel boekwerk aan papieren. Het heeft ons ook een halve dag gekost om een geschikte fotograaf te vinden voor een pasfoto volgens Chinese richtlijnen. Gelukkig kregen we alles compleet en zo stonden we ’s morgensvroeg hoopvol in de rij bij de Chinese ambassade. Toen we aan de beurt waren, bladerde de ambassadebeambte wat in onze papieren en paspoorten en gaf al gauw de mededeling: “You cannot apply for a Chinese visa here, it’s impossible in Myanmar.” Huh, waarom dan?! “You need a Myanmar visa for 180 days. You can apply in The Netherlands. This is the situation now so goodbye.” Blijkbaar had China de regels ineens weer een stuk strenger gemaakt een paar weken geleden. Een visum voor Myanmar voor 180 dagen, de logica hiervan ontbreekt totaal bij ons, is feitelijk onmogelijk voor ons om te verkrijgen. Lekker dan, daar stonden we dan minuten lang totaal verbouwereerd, teleurgesteld en machteloos. We hebben namelijk ruim 6 weken gepland voor China en hebben hier onwijs veel zin in. We konden dus wel janken en zo stonden we er dan ook bij. Dit vond de beambte waarschijnlijk toch wel sneu en ging overleggen met haar supervisor. Vervolgens kwam ze aangerend en riep: “It’s possible! It’s possible!” Onze status ging van zeer beteuterd naar een hosannastemming en we bedankten haar achthonderdvijftig keer. Uiteindelijk misten we toch nog enkele papieren dus we zijn snel een taxi in gesprongen om deze papieren te regelen om het boekwerk nog dikker te maken. Een aantal uur verder werd er eindelijk toestemming gegeven voor een 30-dagen visum. We hopen maar dat het verlengen van het visum in China zelf soepeler verloopt :-). Poeh, wat een spanning! We hebben onszelf hierna getrakteerd op een stevige borrel en een uitgebreid diner met een heerlijke, grote, verse vis. Hiervoor moesten we de hoofdprijs van 7 euro wegleggen….. ;-)

We hebben niet zoveel gedaan in Yangon. Het is hier echt bloedheet en tussen 11.00 en 15.00u kun je niets anders dan onder een airco liggen. We hebben dan ook veel verkoeling gezocht in luxe shoppingmalls, goede koffietenten en de cinema. Ook durfden we het weer aan om naar de kapper te gaan. Dit keer zijn we niet geknipt met een heggenschaar, maar werd er echt professioneel werk van gemaakt :-).

Op donderdag mochten we het visum ophalen en konden we ’s avonds eindelijk vertrekken uit Yangon. Na een uur heb je het hier eigenlijk al wel gezien dus 6 dagen was méér dan genoeg!

OUDE TEMPELS IN BAGAN:

In Bagan rijden ze nog met paard en wagen en toch konden we hier een scooter huren. Een elektrische scooter maar liefst. Inventief en vooral bijzonder omdat de stroom hier maar zelden werkt… Om die laatste reden hebben we hier voor de zekerheid maar een paar vegetarische dagen ingelast. De oude tempels zijn bijzonder om te zien. De duizenden tempels zijn verspreid over een groot, groen gebied en sommige zijn uniek om te bezoeken omdat ze heel gedetailleerd zijn. Andere zijn weer bijzonder omdat je er op kan klimmen voor een mooi uitzicht over alle tempels. Na een halve dag, tempelbarbaren dat we zijn, waren we tevreden en voldaan. Het weer speelt hierbij ook een rol want de zon scheen flink en het kwik kwam dan ook ruim boven de 40 graden uit. We vonden het absoluut de moeite waard!

EINDELIJK ACTIE IN DE TENT:

Vanuit Bagan zijn we overdag met de bus naar Kalaw gegaan. In nachtbussen wordt meer herrie geproduceerd dan in het Rat Verlegh stadion wanneer NAC promoveert, dus daar passen we voortaan voor. Kalaw is een dorp in de bergen en omdat we zin hadden om weer eens actief te zijn, hebben we een georganiseerde trekking gedaan door de mooie omgeving. We waren de enigen dus samen met een schattige gids, hebben we een supermooie trekking van 20km door de bergen en authentieke dorpjes, langs de rijstvelden en door het regenwoud gemaakt. Gelukkig is het klimaat hier in de bergen een heel stuk aangenamer zodat we dit konden doen, echt genieten!

Morgen nemen we de bus naar Inle Lake voor nog een paar dagen actie. De laatste 3 dagen sluiten we af in Mandalay, waar we lekker een luxe hotel hebben geboekt :-). Omdat de grens met China dicht is, vliegen we hierna eerst terug naar Bangkok om vanuit daar verder te vliegen naar Kunming in China voor een heleboel nieuwe avonturen!

Waarschijnlijk zijn jullie vanaf regel één al benieuwd naar de bijbehorende raptekst van dit verslag. Het is de kerst op de taart. Een beloning na het lezen van die vele lettertjes. Hierbij de toepasselijke tekst van het gangster rapduo “Het Goede Doel” met het nummer “België”.

‘Waar kan ik heen. Ik kan niet naar China. Kan niet naar China, daar zijn ze zo streng…’

Liefs,

Cois & Linda

1. Piet en Corrie Buuron:
    30 mei 2017
    Hallo toppers, o jee, die brutale apen ook ;-). Ben er van overtuigd dat door de oerkreten van Cois en het zingen van Linda de apen er snel vandoor gingen.:-). Hoe tegenstijdig daar in Myanmar, dan zo terug in de tijd en dan weer mooie shops en goede kappers. Fijn dat uiteindelijk het toch is goed gekomen met het visum. Geniet nog van de lieve mensen en van het gewoon etend rijk te worden. Vreemd om bijna in China te zitten en dan toch via Bangkok te moeten reizen. Ik hoop niet dat de zanger van "Het Goede Doel" gelijk heeft. Veel plezier met het reizen de mooie mensen en de natuur. Hier is het ook genieten hoor!! Liefs pa&ma Piet&Corrie xxx
  2. Lia:
    Hoi globetrotters
    Wederom prachtige foto's en een mooi verslag .
    Wat hebben jullie weer veel beleefd .....apen verjagen is best vet !
    Lekker terug in de tijd tussen super vriendelijke mensen oude gebouwen ,tempels en .....hier en daar een stukje BOZ :).
    Echt peentjes zweten (letterlijk en figuurlijk)voor de visum naar China ....pfff gelukkig allemaal goed gekomen en jullie zijn gelijk duur uit eten geweest .....€7, doe maar ruig :)
    Hup in de bus naar t volgende adres waar jullie je beenspieren weer konden trainen .
    Geniet van het luxe hotel in Inle Lake
    En dan ...........op naar China .
    Veel plezier en jullie weten het .......geniet van alles wat op jullie pad komt .
    Veel liefs van Mama / Lia en Toon xx
  3. Rene H, Kirsten M, Sven H en Dylan H!!:
    Heerlijk verhaal weer!

Veel plezier!!!
  4. Janneke den Ouden:
    31 mei 2017
    Hee! Ik ben toch wel heel blij dat het gelukt is met het visum . Wat een verhaal weer! Benieuwd naar de volgende avonturen.
    Liefs Janneke
  5. Jos en Ria:
    Hallo reizigers,

Wat een pracht verhaal weer, we hebben genoten!
    Gelukkig is het met het visum goed gekomen, dat was zeker schrikken zeg.

DeBoedhistische tuin en tempel, wat indrukwekkend en dan de tempel in Bagan, prachtig.
    Gaan jullie ogen niet zeer doen van al dat moois, hahah.................
    lekker blijven genieten Cois en Linda.

Groetjes,

Jos en Ria
  6. Anja FRANKEN:
    Hoi luitjes,
    Wat een aventuren weer zeg poeh poeh de brutale apen van daar de gezegde"zo brutaal als een aap'
    En wat een eten voor 1 euro ja dan is 7 euro ineens heel veel.
    Gelukkig kunnen jullie heel beteuterend kijken en dus toch naar china.
    Ben benieuwd hoe het daar is vast erg mooi dus ik kijk al weer uit naar het nieuwe verhaal.
    Geniet ervan niet te nauw kijken Groetjes T Anja
  7. Serap:
    1 juni 2017
    6 maanden geleden verklaarde ik jullie voor gek en wist ik zeker dat ik jullie dit never nooit na zou doen. Maar hoe smakelijk zijn jullie reisverhalen. Ik begin langzaam aan jaloers te worden op de reis die jullie maken. Wat een versterking van jullie samen zijn, echt geweldig! Wat een verrijking, prachtig!
    Heel veel plezier weer de komende tijd. En Xiǎngshòu van jullie tijd in China!

Liefs!! X
  8. Ilana:
    1 juni 2017
    Hee Reizigers!! Wat een fantastische verslagen weer. Ben erg blij voor jullie dat het visum is gelukt! Zo bijzonder wat jullie doen. (En elkaar nog niet beu zijn;)) nee hoor haha. Echt super mooie foto's en jullie schrijven het zo leuk. Wat een prijzen voor lekker eten zeg! Jaloers:) Hier groeit alles goed! Zou wel leuk zijn jullie weer eens in Bergen tegen te komen! Maar lekker genieten nog!! Liefs Ilaan
  9. Hennie krijnen:
    Hallo wereldreizigers!
    Wat fijn dat het visum voor China alsnog is gelukt!
    Weer een leuk verslag en erg mooie foto's
    Groetjes uit Bali ! ( helaas voorlaatste dag) maar jullie hebben nog een tijdje te gaan Groetjes Hennie
  10. Nannie Beijaerts:
    2 juni 2017
    Hey poepchinezen...
    Hier een berichtje uit het warme zonnige Nederland !
    Geweldig en zo verrijkend wat jullie allemaal zien, voelen, ruiken, horen , gewoon wat jullie allemaal meemaken. Het lijkt wel of jullie al 1,5 jaar weg zijn ! Ik heb werkelijk weer genoten van jullie belevenissen. Het zit dus ook niet altijd mee begrijp ik maar met jullie acteertalent krijg je veel voor elkaar. Zelfs de apen kunnen jullie ermee verjagen. Ik ga er dan ook vanuit dat jullie visum ook verlengd wordt .
    Ga lekker door met genieten en blijf goed voor elkaar zorgen !

Liefs
  11. Free en Alida:
    4 juni 2017
    Hoi Linda en Cois wat een belevenissen weer, zeker die apen hi toch wel eng hey. Jullie hebben wat met al die wilde dieren op deze reis. Heel blij dat jullie visum doorging gelukkig hebben die luitjes ook nog een beetje gevoel . Nou Linda en Cois genieten maar weer en aan het eind van deze mooie geweldige reis niet naar Belgie maar naar het mooie Bergen op Zoom dat je het weet hey hi Gr free en Alida