Olifanten(kak) en ladyboys in Thailand & Hello Myanmar

16 mei 2017 - Hpa-an, Myanmar

Sawaddie!

Welkom iedereen bij een nieuwe aflevering van de Cois en Linda-show.

Alles goed daar in Nederland? Hebben jullie goeie goesting om dit nieuwe avontuur eens door te nemen? Pak een drankje en ga er maar eens lekker voor zitten :-).

FAMILIEUITJE #2 IN BALI:

De laatste dagen in Indonesië hebben we doorgebracht in Ubud samen met (zus) Tamara, Rega, Lynn en May. Het was een superleuke tijd, heel speciaal om elkaar te ontmoeten zo ver van huis. Het is zo mooi om dit moment te kunnen delen aangezien we allemaal 9 maanden op reis zijn. Deze tijd was dan ook echt een hoogtepunt binnen onze reis.

Maar vaak volgt er na een hoogtepunt weer een dieptepunt; afscheid nemen… Het is lastig om weg te lopen na zo’n leuke periode. Vooral met de wetenschap dat we elkaar 7,5 maand niet meer gaan zien. We kijken dan ook stiekem al een beetje uit naar het moment dat de hele familie weer terug is in Bergen op Zoom. Maar first things first: verder met onze fantastische reis!

TOERISTISCH BANGKOK:

Op 4 mei zijn we naar Bangkok gevlogen. Voor mij (Linda) was het leuk om terug te komen in Bangkok, hier is namelijk 7 jaar geleden mijn soloreis van 4 maanden door Zuid-Oost Azië gestart. Het was gek om weer op dezelfde plekken te komen en te zien wat er veranderd is. Wat me met name opviel is dat het hier een stuk toeristischer is geworden en de prijzen van tours of Thaise massages tussen de 50 en 100% zijn gestegen ten opzichte van toen. De dag na aankomst zijn we zo vroeg mogelijk naar de ambassade van Myanmar gegaan om het visum voor Myanmar te regelen. Het duurde 5 dagen voordat we dit visum weer op konden halen, dus we hebben ons in Bangkok goed vermaakt met Thaise massages, het eten van pad-thai en ander streetfood, een paar mooie boeddhistische tempels, de zaterdagmarkt, de cinema, ladyboys kijken en medisch museum Siriraj waar lijken in plakken zijn gehakt en tentoon worden gesteld. De Thaise cinema was een leuk avontuur; na de trailers stond ineens heel de zaal op dus wij gingen ook maar staan. Vervolgens kregen we een filmpje over het leven van de overleden koning te zien. Thailand is een jaar in rouw en elke dag om 14.00u en 18.00u wordt dit filmpje op elke zender afgespeeld. Als je dan niet gaat staan, riskeer je een gevangenisstraf van minimaal 3 jaar. Dolle boel! :-)

Een triest fenomeen in Bangkok (en andere Thaise steden) zijn de vele westerse, wanhopige, oudere mannen die hier jonge, Thaise meiden scoren. We mogen hier misschien niet over oordelen, maar we vinden het zeer triest om te zien…

OLIFANTEN(KAK) IN CHIANG MAI:

Na 5 dagen konden we ons visum ophalen en hebben we de nachtbus naar Chiang Mai genomen, nadat we onze beentjes om 18.00uur gestrekt hebben op het busstation, kijkend naar de overleden koning op een scherm samen met honderden locals. Gelukkig was het in Chiang Mai nog net zo leuk als 7 jaar geleden. Het absolute hoogtepunt was hier het Elephant Jungle Paradise Park waar we met een klein groepje en een toffe, superdiervriendelijke gids naar de olifanten gingen. De olifanten zijn gered van misbruik en worden in dit park vrij gelaten en gevoed, omdat ze zichzelf niet meer kunnen redden in de natuur. Ze hebben hier lekker de ruimte en wij mochten er van meegenieten. Het voeden was toch wel het leukste. We gaven de olifant eten waarna je letterlijk een (zeer natte) kus kreeg van de olifant. Echt geweldig! Het badderen met de olifant was ook bijzonder. We gingen met de olifanten badderen in een modderpoel, maar… de helft van deze poel bestond uit olifantenkak. Dit ging mij (Linda) net iets te ver, maar Cois heeft vrolijk met stront gegooid en de olifanten gooiden vrolijk stront terug met hun slurf. Kortom; dolle (poep)pret! Gelukkig gingen we daarna met de olifanten onder een waterval staan om weer een beetje schoon te worden. Geweldige ervaring!

ZELF GEORGANISEERDE HIKE GENAAMD ‘NO ENTRY!!’

De dag daarop besloten we naar de tempel Doi Suthep te gaan. Deze tempel staat boven op een hoge berg. We zijn niet zo heel erg van de tempels, maar onze vers gedownloade app “maps.me” liet zien dat er vanaf Doi Suthep een wandelroute dwars door de jungle terug naar Chiang Mai loopt. Klinkt goed vonden we, dus we vertrouwden gewoon volledig op een door andere mensen samengestelde app en liepen de jungle in. Altijd goed… Nadat we binnen 5 minuten de tempel hadden bekeken (veel goud, boeddha’s en toeristen), zijn we gaan lopen. Aan het begin van het pad hing het bord ‘NO ENTRY!!’. We vonden het maar een gekke naam voor een looproute, maar ja: smaken verschillen ;-). We liepen door, kijkend naar onze app en het was af en toe een heel klein beetje mega gigantisch super onduidelijk, maar we hebben het gehaald. De informatie op de app bleek aardig juist te zijn. De paden waren daarentegen soms onbegaanbaar geworden door regen, omgevallen bomen, tsunami’s, hekserij, eendenplagen en tijgers… Nee hoor, alleen door regen en omgevallen bomen. Maar het was dolle pret en we leven nog en we doen dit geen 2e keer meer. In Thailand dan….

GEORGANISEERDE TREKKING:

Afgelopen weekend besloten we verstandig te zijn en een georganiseerde 2-daagse trekking te doen. “Trekking” was een groot woord want echt veel gehiked hebben we niet, maar het was wel een leuke, afwisselende trip. We hebben op de eerste dag door de bergen gehiked richting een olifanten opvangkamp waar we deze mooie beesten wederom mochten wassen in een rivier. We hebben erg lang met de olifanten in de rivier doorgebracht, het was echt het hoogtepunt van de dag. Die avond heeft de gids ons een lekkere groene curry leren maken. Leuk en vooral erg smakelijk! We hebben een gezellige avond gehad midden in de jungle samen met 2 Fransen en een Duitser. De dag erop zijn we gaan raften en ook mochten we onze wandelschoenen weer aantrekken om richting een waterval te hiken. Hier heb ik (Cois) mijn beste Peter Andre-impressie gegeven door luidkeels “Mysterious Girl” te zingen onder de waterval. Dat deed ik dezelfde avond nog eens over toen we onszelf wilden trakteren op een welverdiende massage. Ik zei tegen de massagesalonmevrouw: ‘woooohooo wooohooo woo. Mysterious Girl. I want your body next to mine.’ ‘Nou, dat kost dan 200 baht sir’, zei ze in een taal die ik niet kon verstaan. Chinees ofzo. En toen kneedde ze mijn rug en nek alsof ze met Play-Doh aan het spelen was. En er was geen happy end, want ze speelden muziek van Titanic en daarin gaat Leonardo DiCaprio hartstikke dood.

LADYBOYSHOW:

Je bent eigenlijk niet echt in Thailand geweest als je niet gekeken hebt naar Thaise mannen die zich volledig hebben laten opbouwen tot vrouw en vervolgens zeer flamboyant en schaars gekleed, sexy danspasjes doen op gewaagde muziek: dé Ladyboyshow... Het was hilarisch om die vrouwmannen (?!) los te zien gaan op Rihanna of het nummer Lady Marmalade (Moulin Rouge). Veel ladyboys waren stiekem behoorlijk goed gelukt. Bij de act van Rihanna werd er een man uit het publiek gehaald die een halve lapdance kreeg, lachen gieren brullen! Stiekem vond ik (Linda) het jammer dat Cois niet uit het publiek werd getrokken :-P

MYANMAR:

Gisteren hebben we een lange busreis gemaakt naar de grensstad Mae Sot en ondertussen zijn we vandaag aangekomen in Myanmar. De landgrenzen zijn nog niet zo lang open, maar gelukkig ging de grensovergang soepel; stempel uit, hand in hand de brug oversteken, stempel in, geld wisselen en samen met 4 Burmezen in een kleine auto gepropt een bumpy rit naar Hpa-An maken. Welkom in Myanmar! :-) We merken meteen dat het een stuk minder toeristisch is en dat spreekt ons toch wel heel erg aan. We hebben veel zin om de komende weken Myanmar te ontdekken!

Uiteraard sluiten we weer af met een passende raptekst. We doen wat we zeggen, we gaan Myanmar in via land: niet alleen woorden maar daden. We lopen hand in hand de brug over. Daarom de volgende rapquote (speciaal voor o.a. Paul en Piet Buuron): ‘Hand in hand, kameraden. Hand in hand voor Feyenoord 1. Geen woorden maar daden, leven Feyenoord 1.’

Liefs Cois en Linda

1. Nannie Beijaerts:
    Hallo kameraden.
    Toepasselijke afsluiting na de overwinning van Feijenoord! Piet en Paul zijn er volgens mij nog niet van bekomen!
    En wat leuk dat jullie tante en om worden van een klein manneke!
    Wat heb ik weer genoten van jullie reisverslag en foto's.
    Wat een rijkdom aan ervaringen ! Duurt vast weer 9 maanden om te acclimatiseren hier!
    Ga lekker genieten van Myanmar. Vast ook geweldig om te zijn.
    Wij genietend nu ff van de paar mooie warme dagen en de lammetjes in de wei.
  2. Piet en Corrie Buuron:
    16 mei 2017
    Hoi Lieve Linda en Cois, wat een geweldig verslag weer en mooie foto's. Ja afscheid nemen is altijd moeilijk. Maar geloof mij de tijd vliegt voorbij.
    Jammer dat ik Peter André niet kan horen zingen. Maar weer wel fijn dat ik Cois de olifanten verzorger niet kan ruiken. Smeer Kees. En gelukkig de massagesalonmevrouw overleefd. En ben ook blij dat jullie zijn gaan staan in de bios, drie jaar in de bak daar hadden jullie en wij vast niet overleefd ;-). Linda ook nog een geluk dat je de olifanten mocht wassen, dat is echt zo super leuk. Geniet in het vast ook mooie en aparte Myanmar. En Linda kook als je thuis bent maar voor de super gelukkige Feyenoord fan, en mij maar lekker een groene curry. Veel plezier weer en mooie ervaringen weer gewenst. Liefs pa&ma, Piet&Corrie xxx
  3. Fam. Beijaerts/Trouwborst:
    16 mei 2017
    Wat een verhaal.. stuk van die olifanten een beetje saai, maar ach dat is jullie vergeven..
    ik als ex-fan van Peter André vraag mij af of er beeldmateriaal is van Cois zijn solo en nog belangrijker zat je pony/kuif als slierten langs je gezicht?!.

Voor zover het nog meer kan geniet!!! Take care X
  4. Lia:
    Hoi wereldreizigers
    Wederom weer een fantastisch verslag en mooie foto's .
    Het was een wel hele mooie gebeurtenis dat jullie Tamara Rega en de kids in Bali hebben ontmoet en er gezellige dagen mee door hebben gebracht Echt leuk !
    Tja Thailand blijft ook een land van vieze oude mannetjes :(
    Geweldig zo met die olifanten en dan nog lekker even met poep gooien niks mis mee hoor Cois Daarna gewoon extra goed douche :)
    Ik denk dat die vrouw van de massage je flink gekneed heeft Cois vanwegen je liedje haha
    Nu zijn jullie inmiddels in Myanmar las ik .
    Weer iets anders en gelukkig minder toeristische .
    Heel veel plezier en jullie weten het ......geniet van alles wat op jullie pad komt
    Veel liefs mama / Lia en Toon xx
  5. Anja FRANKEN:
    17 mei 2017
    Was weer een mooi verhaal ik heb er van genoten en wat gaaf bij die olifanten daar ben ik wel beetje jaloers op.
    Geniet weer verder en tot het volgende verhaal Gr T.Anja
  6. Marga en Rinus:
    17 mei 2017
    Weer een geweldig verhaal, behalve die laatste zin. :) Maandenlang die zon op je hoofd zal ook z'n tol eisen !?
  7. Marloes:
    17 mei 2017
    Mooi verslag weer en iedere keer weer een feestje om het te lezen!!
    Heerlijk om na zoveel jaar terug te komen in Bangkok!!en wat gaaf om bij de olifanten en in de jungle te zijn!!
    Heel veel plezer in Myanmar lieverds!

Dikke x

p.s Leuke foto's!!!
  8. Cora en Ron:
    18 mei 2017
    Goh die app, hoe kom je eraan... Vast een tip van iemand die nog geen looppaden met de naam 'no entry' is tegengekomen ;)
    Mooi verhaal weer!
  9. Free en Alida:
    19 mei 2017
    Hallo Cois en Linda wat een verslag weer,en geweldige foto,s natuurlijk. Linda kan jou eindelijk meededelen dat we ook de korte broek aan kunnen aangezien ik jullie al die maanden in korte broek zie en irritant bruin hi. Ja en dan die olifanten geweldig machtig die beesten zo dichtbij hey erg leuk lijk me dat . Jullie hebben al heel wat gezien ,nog een paar maanden luitjes genieten maar zal ik zeggen . Gr free en Alida
  10. Jos en Ria:
    19 mei 2017
    Hoi hikers aldaar, het blijft maar genieten zoals we lezen. Jos kan zich heel erg goed voorstellen toen Cois in de stront aan het rommelen was, hij heeft ook eens in een gierbak gelegen van koeienstront. Alleen hij moest zich schoon laten spuiten door de boerin en dat is toch wel wat anders dan onder een waterval staan. Laat staan hoe lang je deze deodorant bij je hebt.
    Leuk dat jullie het zo gezellig gehad hebben met het andere gezinnetje.
    Geniet maar weer van al het moois in het Oosten. We zijn alweer benieuwd naar de volgende verhalen.
    Lieve groetjes , Jos en Ria
    P.S. Bedankt voor de felicitaties betreffende Feijenoord, Jos is ook zo`n fan van die Rotterdammers. Het moest niet gekker worden hoor, hij heeft zelfs een fles champagne open getrokken!