Buenos Aires in siësta, Bariloche aka Naziloche en prachtig Patagonië

19 januari 2017 - Puerto Montt, Chili

Hola chico’s!

Que tal? Dolle sneeuwpret gehad in Nederland?!

Leuk jullie reacties te lezen :-). Hierbij weer een nieuwe verhaaltje over onze avonturen in Argentinië.

BUENOS AIRES:

Van Buenos Aires hadden we hoge verwachtingen, maar 5 dagen was hier meer dan genoeg. Naar onze mening heeft de stad een paar mooie gedeeltes met mooie gebouwen, maar de lelijke, smerige gebouwen overheersen een beetje het straatbeeld. Het kan zeker niet tippen aan de mooie Europese steden. Wellicht hebben we wat mooie gebouwen gemist omdat we genoodzaakt waren continu naar de grond te kijken om niet in de hondenkak te trappen.
Wat ons het meest verbaasde was dat bijna alle musea en mooie gebouwen gesloten zijn van zondag t/m dinsdag (laat ons er nou net van zondag t/m woensdag zitten) of zelfs  heel januari gesloten. Echt raar dat er zoveel dicht is in een wereldstad in het hoogseizoen, we verbazen ons hier enorm over.
We hebben 4 hoogtepunten gekozen van onze dagen hier:  1. Een paar avonden vino's drinken en onzin uitkramen met Duitsland. 2. Argentijnse steak eten. 3. De oude mensjes die de tango dansen op straat. 4. Koffie bij Starbucks... Kortom; we hebben ons prima vermaakt!

SLAPEN IN “NAZI”LOCHE:

Vrijdagmiddag zijn we na een busrit van 25 uur aangekomen in Bariloche. Het was hier werkelijk een drama om accommodatie te vinden. Vrijwel alles zat volgeboekt! Uiteindelijk konden we bij een hostel terecht in een dormroom (slaapzaal), waar we werkelijk de hoofdprijs voor moesten betalen. Maar goed, beter dan niks dachten we.

De dormroom bestond uit een kelder zonder ventilatie, waar heel veel matrassen in gepropt waren. Het stonk er letterlijk en toen een paar gasten ‘s nachts bizar hard gingen snurken, leek het net of we midden in een oorlog waren beland. Al met al leek het net een concentratiekamp ;-). Dat is nog niet eens zo’n gek idee want in Bariloche zaten/zitten veel nazi’s; zij zijn hier na de oorlog namelijk naartoe gevlucht. Er is hier nog een Duitse school waar ze tot een aantal jaar geleden nog “mein kampf” lazen. In ieder geval waren we blij dat we de nacht overleefd hadden en gelukkig konden we de dag erna een andere accommodatie vinden voor de overige nachten in Bariloche.

Toen we gisteren op het busstation aankwamen, zagen we daar een hoop mensen die daar op de grond hadden geslapen. Nooit eerder meegemaakt dat er zo weinig accommodaties voor backpackers zijn in een populair gebied.

LAKE DISTRICT BARILOCHE/PATAGONIË:

Na dalen komen pieken dus daar hebben we de dagen erna extra van genoten. Zaterdag hebben we mountainbikes gehuurd en hebben we rondom de prachtige meren gefietst. Echt een supermooie omgeving van blauwe, heldere meren, groene bomen en mooie bergen met witte bergtoppen. Het voelde heerlijk vrij om hard van de bergen naar beneden te sjezen! De stukken bergop voelden alleen nèt iets anders aan :-)

Op maandag hebben we Cerro (berg) Catedral beklommen. Een tocht die via een pad door het bos en een flinke klim uitkomt boven de boomgrens waarna je uitzicht hebt op alle mooie, puntige bergtoppen. Uiteindelijk hebben we de top bereikt en daar was het toch echt wel ‘mucho frio’, Hollandse temperaturen. Vervolgens het stuk weer helemaal terug en aan het einde van de dag voelden we ons, met 25 kilometer in de beentjes, erg voldaan en hebben we als een blok geslapen.

De dag erna zijn we wederom vroeg op gestaan en met nog licht vermoeide voetjes, hebben we de bus genomen naar de voet van Cerro Lopez. Een berg met een pad dat zeer stijl omhoog loopt. Een zeer pittig en intensief stuk en ik (Linda) had spontaan spijt dat ik in Nederland niet getraind heb hiervoor, tenslotte kun je in Bergen elke dag een aantal keer de Zoom in- en uitklimmen als training…

Maar uiteindelijk toch in een redelijk tempo de top bereikt vanwaar we een prachtig uitzicht hadden over de mooie meren en bergen. Gelukkig konden we hier even bijkomen en onze handen opwarmen met een kop warme chocomelk. Lekkerder dan ooit! De daling was uiteraard net zo stijl als het stijgen, dus ook hier werden onze spiertjes goed op de proef gesteld. ’s Avonds zijn we met een heerlijk gevoel ons bed ingestapt om de volgende dag toch wel met lichte spierpijn op te staan voor de bus naar Puerto Montt in Chili. Weer een schitterende busreis. Bij de grensovergang was geen spoor van elektronica te bekennen, dus alle bagage werd door speurhonden gecheckt. Ze luisterden alleen voor geen meter, erg leuk om te zien :-).

CHILI:

De laatste 5 weken in Zuid-Amerika spenderen we in Chili. We willen hier het grootste gedeelte in de mooie natuur van Patagonië doorbrengen. Daarnaast vinden we Chili ook gewoon een heel fijn land. In Argentinië hadden we er wel ‘last’ van dat het hoogseizoen is. Accommodaties zitten vol, bussen zitten overvol of rijden niet, auto’s zijn al verhuurd, er is veel gesloten en overal moet je de hoofdprijs betalen. We moesten steeds veel regelen om iets gedaan te krijgen. In Chili is het ook hoogseizoen, maar het lijkt erop alsof ze daar beter op inspelen dan Argentinië. We zijn benieuwd wat voor mooie avonturen er ons weer te wachten staan en hoeveel spierpijn en blaren we er aan over gaan houden :-). Tot snel en vergeet niet te genieten van de winter hè!

Oja. En uiteraard kan ik (Cois) jullie een afsluitende samenvattende tekst afkomstig uit een Neder-rap nummer niet ontnemen. Deze is zeer doeltreffend voor het ontwijken van poep op de stoep in Buenos Aires en het tegen bergen op lopen in Patagonië. Dit keer is het de beurt aan De Jeugd Van Tegenwoordig:

“Voor je kijken, doorlopen”

Saludos!

Liefs Cois & Linda

1. Fam. Beijaerts/Trouwborst:
    19 januari 2017
    Wijn, Duitsers en hondenpoep... het lijkt wel of jullie een weekend in Amsterdam zijn..
    het is vooral afzien met al dat geregel en stramme spieren Dan valt sneeuw best mee!
    Geweldige foto's en leuk dat we weer even mee kunnen genieten..
    Heel veel plezier in Chili en met de vino, blaren en Duitsers..
    X
  2. Jeroen B:
    19 januari 2017
    Mooi verslag. Vooral het stuk in Bariloche. Stikt daar idd van de oude nazi's. De meeste zijn gelukkig overleden. Mooie foto's ook!! Genietse nog!!

Kus B
  3. Lia:
    Hoi lieve wereldreizigers.
    Heb weer heerlijk mee mogen reizen met jullie verhalen en door de mooie foto's er een voorstelling bij kunnen maken .
    Ja voor honden poep had je niet ver weg hoeven te gaan :)
    Jullie zijn sportief bezig geweest en niks mis mee om je spieren af en toe goed te trainen ;)
    Veel plezier en geniet van alles wat er op jullie pad komt .
    Veel liefs mama/Lia en Toon
  4. Piet en Corrie Buuron:
    19 januari 2017
    Montaneros hi, afzien hoor spierpijn , iets wat pa Piet niet begrijpt in zijn tijd kwam dat niet voor ;-). Bikkel

toen!! Snurkende mensen, bijna medelijden. Beetje jammer van Argentinië maar toch leuke aparte ervaringen opgedaan .Heerlijk het dansen op straat , onze tijd komt er ook weer aan dweilend door de straten. Geniet van Chili en ook verder van het mooie Patagonië . Liefs pa & ma, Piet & Corrie xxx
  5. Nannie Beijaerts:
    Lieve Linda en Cois

Toch bijzonder om een nachtje in een soort "AZC" te verblijven. Ook weer een ervaring rijker.
    Zonder dalen kun je niet echt genieten van de pieken, dus goed om die ook mee te maken. Wat dat betreft is het niet anders dan hier. Ik kan me voorstellen dat jullie spieren flink te lijden hebben. Maar ja, de beloning boven op de bergtop maakt vast alles weer goed !
    Ik kijk weer uit naar jullie belevenissen in Chili.
    En wij gaan binnenkort de vastenavondspullen maar eens van zolder halen.
    DIsfrutar y tiener cuidado.
    Beso Nannie .
  6. Jan:
    20 januari 2017
    Hoi Linda en Cois,
    Wat een mooie reis en spannende avonturen. Jullie worden toch zeker wel bekaf van al dat klouteren, klimmen en rennen. Ik vraag me af hoe lang Linda straks moet bijkomen voordat ze ons weer komt versterken. Toen je vertelde van je plannen voor een grote reis dacht ik aan zon, zee, halve liters, bikini's en nassi. Wist ik veel dat je hitte, bergen, wandelschoenen en nazi's bedoelde. Maar jullie genieten wel en daar gaat het om.
    Elke dag moet er wel een moment zijn om echt letterlijk even stil te gaan staan en te beseffen hoe mooi het toch is dat jullie daar samen op die plek zijn. Heel veel plezier!
  7. Free en Alida:
    20 januari 2017
    Hallo Linda en Cois wat een belevenissen weer ,deze keer pas ik want dat slapen en snurken met z'n alle is niet zo m'n ding ha. Maarja het is niet alleen maar mooi en leuk het is schijnbaar ook afzien dat hoort erbij. Denk De foto liegen er niet om die zijn weer prachtig en dan is het allemaal waard Nou hoop dat het in Chili iets aangenamer is en een betere slaapplek maar dat komt vast goed met jullie. Groetjes van free en Alida
  8. Alinnepin:
    23 januari 2017
    Weer genoten van dit reisverhaal.
    Het leest zo lekker weg, vooral als iedereen om je heen in paniek is omdat het volgende week toetsweek is.
    Genieten en helemaal als de thee gewoon wordt gebracht, terwijl je helemaal in een verhaal zit.

Ik kijk uit naar de volgende!
  9. Marloes:
    24 januari 2017
    Een leuk verslag weer en wat een belevenissen! Ook over de dalen zal je nog lang na praten en hebben een indruk achter gelaten. Geniet van de komende 5 weken in Chili en de vele hoogtepunten die er nu ook weer aan gaan komen.
    Wij genieten van de winter hier. We kunnen onze schaatsen uit de kast pakken. :-)

Kus
  10. Nina:
    25 januari 2017
    Nu zit ik hier weer in Australie, na jullie te hebben gemist in Nederland! :( Weer aan het werk, jet lag..je kent het wel..gelukkig is het hier ook geen winter en lekker 35 graden. Dus niks was leukers om er eens lekker voor te gaan zitten en jullie verhaaltje te lezen over al jullie avonturen! Beetje jammer van die drukte in Argentinie, maar zo te horen maakt Chili alles goed. Hebben jullie even geluk dat jullie daar 5 weken zitten ;) SUPER mooie foto's!! Geniet er nog van en kijk uit naar jullie volgende verhaaltje. En stiekem nog meer naar jullie bezoek!! :D
    Liefs Nina (groeten van Jon en een dikke kus van Benjamin!)
  11. Yoka:
    26 januari 2017
    Mooie foto's weer hoor en inderdaad jammer dat er zoveel musea gesloten waren.
    Maar zalig om zo langs de mooie meren te fietsen.
    Heel veel plezier gewenst in Chili.
  12. Anja FRANKEN:
    30 januari 2017
    Wat een verhalen hebben jullie zeg echt mooi.
    Wel prachtige foto s zeg.
    Ik geniet ervan.
    En jullie vast meer.
    Groetjes
  13. Natalie:
    10 april 2017
    Wat een schijtbeesten he, de mensen die hun honden overal laten kakken bedoel ik. ;)
    Jullie zijn wel erg sportief bezig zeg, dikke duim!
    Xxx Michael, Natalie en Fayen.