Linzen gooien met oud en nieuw & Jurassic park

6 januari 2017 - San Agustin de Valle Fertil, Argentinië

Feliz año nuevo! Oftewel: gelukkig nieuwjaar allemaal! Hebben jullie een leuke kerst en jaarwisseling gehad?

FELIZ NAVIDAD:

Met kerst hebben we gezellig cocktails en vino's gedronken met Duitsland (Anja en Sebastian van de Uyuni tour) en 2 Amerikanen. Erg gezellig en de vino's waren van goede kwaliteit, want we rolden de dag erna fris en fruitig uit onze tent. Op Tweede Kerstdag hebben we samen met Duitsland een tour gedaan door Valle de la Luna, waar we erg mooie woestijn- en maanachtige landschappen hebben bewonderd en gewacht hebben tot de zonsondergang. Wederom erg gezellig met Duitsland!

Na 4 leuke dagen wilden we de rekening betalen en kwamen we erachter dat er dollars van ons waren gestolen, zo'n 40 dollar. We vermoeden tijdens de Uyuni tour, beetje jammer…

FELIZ AÑO NUEVO:

Dinsdag zijn we met de (nacht)bus naar de kustplaats La Serena gereisd. Heerlijk vinden we die (lange) busreizen. Lekker muziekje op, naar buiten turen en genieten van het mooie landschap en alles wat er op straat gebeurt en vervolgens tevreden in gedachten verzonken raken. In La Serena hadden we via Airbnb een appartementje voor onszelf gehuurd, dachten we. Maar het bleek dat de verhuurders Fernando en Daniela, een jong stel, hier zelf ook gewoon wonen. Stiekem een hele leuke ervaring! Ze waren enorm gastvrij en relaxed, maar we vonden het op het begin wel lastig om te bepalen wat de verwachtingen waren. In Zuid-Amerika zijn ze over het algemeen niet zo individualistisch ingesteld als Nederlanders. Soms wisten we bijvoorbeeld niet zo goed of het onbeleefd is om niet mee te eten of dat het juist onbeleefd is dat we van hun ontbijt pakken... Grappig die verschillende omgangsvormen! We waren er op zich wel snel aan gewend. We hebben leuke dagen gehad en een hele gezellige avond gehad waarbij ze ons kennis hebben laten maken met de lokale drank Pisco. Daar lustten we er wel een paar van!

Op oudejaarsdag zijn we met Fernando en Daniela tot laat naar het strand geweest. Best wel gek om tot 20.00uur op het strand te liggen op 31 december… Het is ons prima bevallen :-). ’s Avonds gingen zij naar vrienden en zijn wij vanaf een berg vuurwerk gaan kijken tussen de locals. We kregen van een Chileense vrouw gedroogde linzen in onze handen gedrukt met een heel verhaal erbij waar we weinig van begrepen. We wisten niet wat we met de linzen moesten doen dus die hebben we maar van de berg gegooid. De dag erna vertelde Fernando ons dat we 12 linzen moesten eten om elke maand geluk te hebben. Maar wij hebben ze van de berg gemikt…… Oei! ;-)

DOLFIJNEN, REUZEWALVIS, ZEELEEUWEN EN PINGUINS:

Het hoogtepunt van deze 5 dagen was toch wel het national park Reserva Nacional Penguino de Humboldt. We zijn daar met de lokale bus heengegaan en hebben met een bootje rondom het national park gevaren. We hadden erg mazzel (het is maar goed dat we die linzen toen nog niet van de berg gemikt hadden), want we hebben superveel dolfijnen gezien die heel de tijd rondom onze boot zwommen en sprongen. Echt zo super tof! Ook hadden we mazzel omdat we de één na grootste walvis ter wereld, maar liefst 27 meter lang, hebben gezien. Echt een joekel! Heel indrukwekkend als zo’n groot beest gewoon naast je boot zwemt. Daarnaast hebben we veel schattige pinguïns en zeeleeuwen gezien. Echt een topdag!

TERUG IN DE TIJD IN ARGENTINA:

Maandagnacht hebben we de nachtbus genomen, de grens over, naar Argentinië. Daar aangekomen bleek het een hele klus te zijn om geld uit de ATM te krijgen. Pinnen (zelfs met credit card) bleek een hele opgave te zijn. Uiteindelijk kregen we het voor elkaar om met de taxi, ergens in San Juan wat geld te pinnen. Het werd dus een uitdaging om 3 dagen rond te komen in het kleine dorpje San Augustin de Valle Fertil. Gelukkig vonden we een goedkope accommodatie op een boerderij met een fantastische eigenaar, waar we ook zelf konden koken. Rondlopen in het bloedhete (tegen de 40 graden) dorpje was een geweldige ervaring. We werden door alle mensen begroet, er werd gezwaaid, de plaatselijke supermarkt was echt nog ouderwets en her en der reed er een verroeste auto rond of liep er een paard… Superleuk!

JURASSIC PARK:

Donderdagmiddag hebben we een tour gedaan door Parque Provincial Ischigualasto. We hebben rondgereden door het prachtige park. Aan de ene kant had het grote, roodachtige, steile bergwanden en aan de andere kant leek het op maanlandschap waarbij je diverse lagen van de aarde kon zien uit verschillende tijdperken. Dit is ontstaan door de verschillende aardverschuivingen. Hierdoor zijn er veel fossielen van dinosaurussen gevonden. Het is moeilijk om het landschap te omschrijven. Het was enorm gaaf en indrukwekkend om te zien!

Straks pakken we de bus terug naar San Juan en vanuit daar de nachtbus richting Buenos Aires, waar we 5 nachten willen blijven en waar we sowieso een ‘Parilla’ willen opzoeken om een echte, Argentijnse steak te eten :-). Ook Duitsland is dan als het goed is present daar, dus daar gaan we zeker weer gezellig vino’s mee drinken.

Als afsluiting quoten we hierbij graag de in Nederland wereldberoemde rapper Mr. Polska:

“Al die mooie dingen, al die, al die mooie dingen dingen…….”

(Even voor de duidelijkheid: dit is Cois zijn muzieksmaak… ;-) )

Hasta pronto!

Liefs,

Cois en Linda

1. Piet en Corrie Buuron:
    6 januari 2017
    Hoi globetrotters, heerlijk verslag weer. Vele mooie belevenissen , geweldig mooie mensen dieren en natuur. Prachtige foto's. Het gaat jullie super goed. Misschien dat er vanuit de linzen op de berg nieuwe linzen groeien, daar wordt iedereen gelukkig van.. Leuk dat jullie Anja en Sebastian misschien weer ontmoeten in Buenos Aires. Een hele goede reis , wij zijn blij dat wij niet naar de muziek van Cois hoeven te luisteren. liefs pa ma, Piet Corrie xx
  2. Nienke:
    6 januari 2017
    Wat een fantastisch verhaal weer. Hahaha die linzen. Echt weer iets voor jullie. Ik ben benieuwd naar jullie volgende avonturen. Hopen dat je daar geen linzen bij nodig hebt.

Geniet ervan. Xxx
  3. Lia:
    Hoi wereldreizigers .
    Wat een heerlijk verhaal ik zat zo weer in jullie belevenissen .
    Wat een mooie dingen komen jullie op je pad tegen , echt genieten .
    Tja die linzen .... daar moet ik toch wel om lachen echt weer iets voor jullie :)
    Prachtige foto's ook ( ja ik krijg ze weer geopend )
    Fijne busreis en alvast proost samen met Duitsland !
    Veel plezier en geniet van alles wat op je pad komt .
    Liefs xx mama/ Lia en Toon
  4. Cora en Ron:
    6 januari 2017
    Wat een leuke verhalen allemaal! Bedankt voor alle tips tot nu toe Lin, heel blij mee! Denk dat wij ook hier een blog gaan aanmaken, prima site en fijn dat je onbeperkt foto's kunt plaatsen :) Enjoy en we appen!
  5. Free en Alida:
    6 januari 2017
    Hallo Cois en Linda allereerst de beste wensen voor jullie en een mooi 2017. Wat een mooie natuur en die dolfijnen en walvis prachtig zo dichtbij wat een ervaring Fijn dat jullie zo genieten dat is goed te zien op de foto's Ga vooral zo door. Groetjes free en Alida
  6. Claudia Maasdijk:
    7 januari 2017
    Beste Cois en Linda, wat een mooie verhalen en prachtige foto’s. Het genieten straalt ervan af! Wens jullie heel veel geluk en nog mooie ervaringen voor het nieuwe jaar samen. Groeten, Claudia (collega van Corrie)
  7. Laetitia:
    7 januari 2017
    Kijkend naar de sneeuw (ja echt!), de verwarming op 21 en zittend op de laatste dag bij de kerstboom die we morgen weer op zolder flikkeren voor een jaar.
    Vakantie is voorbij, het is weer gewoon 'weekend' en maandag al die handjes weer schudden en zoenen vermijdend de collega's begroeten.
    Wat een leven heb ik toch vergeleken bij jullie! Ik neem denk ik maar een pammetje of zal ik een enkeltje boeken en vino's komen drinken?

Jullie kunnen alleen koesteren, al die mooie dingen!
    Die mooie dingen

Genietse!
  8. Marloes:
    7 januari 2017
    We hebben samen op onze nieuwe bank genoten van jullie verslag. ♡Weer een mooi avontuur achter de rug.Op naar het volgende.Zoals je ma al schreef, jullie hebben vast het geluk verspreid met de linzen. :-)Prachtige foto's ook!!
  9. Laura:
    8 januari 2017
    Wat een leuk verhaal van de gave avonturen!
    En die dolfijnen en walvis, WAUW! Zo dichtbij hebben wij ze niet gezien in Sri Lanka. Heel gaaf!

Natuurlijk wil ik wel een bijdrage leveren aan jullie muzikale escapades naar de Nederlandseghettorapnummers!
    Sef - Soms
    " Dit is de leven, en ik weet dat dit de leven is..
    En ik weet niet of het nog lang duurt, maar zo lang het er nog even is, geniet ik ervan. Elke dag!"

Genieten, dat doen jullie zeker! Ook zonder linzen ;)
  10. Rene H, Kirsten M, Sven H en Dylan H!!:
    9 januari 2017
    Manmanman, wat vervelend allemaal zeg! ;) :P

Genieten!!
  11. Yoka:
    9 januari 2017
    Wooooow wat een mooie foto's weer en wederom een leuk verslag om te lezen.
    Wat een mazzel de jaarwisseling vieren op het strand en wat een zalige temperatuur daar. Hier is net een dag de sneeuw weg, gelukkig.
    Wat een joekel zeg die walvis echt gaaf.
    Geweldig dat stukje over die linzen hihihi.
    Wees maar blij dat jullie geen oud en nieuw in Argentinië hebben gevierd want ik weet van ons Vales dat ze daar als traditie hebben met de jaarwisseling altijd een nieuwe onderbroek aan te moeten doen.Nou is dat op zich niet zo erg, maar dat moet verplicht een roze zijn. ( waarom weet ik niet ? ) Voor dames ook nog niet zo'n ramp maar een man in een roze onderbroek is toch best komisch en apart.
    De rede waarom ze een nieuwe onderbroek moeten dragen weet ik wel, en dat is dat je letterlijk je shit van het afgelopen jaar ( die mogelijk nog in de onderbroek kan zitten, misschien ook wel van te veel linzen eten ) achter je laat op die manier en met een frisse nieuwe ( onderbroek ) start het jaar kan beginnen.
    Leuk nu in Buenos Aires.
    Een drukke stad met volgens mij als ik het goed herinner de drukste of breedste weg van de wereld met zo'n 12 0f 14 rijbanen naast elkaar.
    ( uitkijken met oversteken dus )
    In Buenos Aires is ook het gebouw van de president.
    Dit is geheel roze, echt apart om te zien.
    Mogelijk dat die kleur van dat gebouw verband houdt met de roze onderbroeken ??
    Veel plezier weer gewenst en hopelijk geen diefstal van jullie geld meer.
  12. Jos en Ria:
    10 januari 2017
    Hoi hoi Cois en Linda,

De allerbeste wensen voor jullie en een heel fijn reislustig 2017 verder..................
    Wat een gaaf reisverslag weer en prachtige foto.s.....................
    Dat moet inderdaad wel een topdag geweest zijn in het national park met de dolfijnen-reuzewalvis, wat een joekel zeg- zeeleeuwen en pinquins.
    Geniet er maar van.

Lieve groetjes,

Jos (vanuit zijn luie stoel) pensioen luiheid hahah en Ria
  13. Ilana:
    11 januari 2017
    Hoi Lin en Cois! Wat een onwijs leuke verslagen om te lezen. Jullie ook een gelukkig nieuwjaar! Hier toch nog een beetje sneeuw gezien afgelopen weekend. Jullie lekker in het zonnetje. Jullie zijn gewoon heel gul wat die linzen betreft! Jullie gunnen een ander zijn geluk haha. Geniet nog van jullie mooie reis en ik kijk al uit naar de verhalen die gaan volgen! Dikke kus
  14. Anita (van de bakker):
    19 januari 2017
    zo wat een prachtige fotos en wat een mooie verhalen ik ga jullie vanaf nu volgen hoor nog veel reis plezier groetjes
  15. Natalie:
    10 april 2017
    Wat lijkt me dat gaaf om naast zo'niet joekel te varen!
    En wat die linzen betreft, ach, koop voor het volgende jaar een potje vak hak en ga voor een herkansing. :D
    Xxx Michael, Natalie en Fayen.