Een goed begin...

6 december 2016 - Paraty, Brazilië

Ola!

Como vai? Goede Sinterklaas gehad?

Hierbij ons eerste verhaaltje vanuit Brazilië. Sinds vorige week maandag zijn we gestart aan ons grote avontuur. We hebben in een korte tijd erg veel ondernomen, ik denk niet dat we dit tempo 9 maanden zo vol kunnen houden ;-). De reis is gestart in Rio de Janeiro waar we de eerste dagen erg goed hebben besteed. We hebben het oude centrum bezocht, een botanische tuin, het wereldwonder “Cristo de redentor” en natuurlijk de befaamde Copacabana… Vader Piet zong tijdens ons afscheidsfeestje: “…Copacabana, dèèr zal ut wel gaan; de meskes hebben d’r bekant niks aan!” Nou Piet, Cois kwam van een koude kermis thuis want de meskes hadden bekant hun hele kledingkast aan! ;-)

We waren erg onder de indruk van Rio, het is een erg mooie, groene en levendige stad. De beruchte favela’s (sloppenwijken) zijn her en der in en langs de stad gevestigd. Grote favela’s passeerden we tijdens de rit richting Ilha Grande.  Daar werden we wel even stil van.

Op het eiland Ilha Grande hebben we in een tentje op een camping geslapen. Een erg leuke plaats midden in de natuur. We konden daar, net als in Rio, zelf koken. Laten we over het camping keukengerei maar geen uitspraken doen :-). Het deed ons in ieder geval besluiten lekker ergens Braziliaans te gaan eten. Typisch in Brazilië zijn de restaurants waar je zelf op moet scheppen en waar vervolgens je bord gewogen wordt. Alsof het een dieet is! ;-) Je betaalt vervolgens aan de hand van het gewicht van je eten.

We hebben een paar hikes gedaan door het groene, bergachtige landschap en hebben genoten van prachtige, afgelegen strandjes. Na een redelijk zware hike, vonden we wel dat we een drankje hadden verdiend. Ik (Linda) nam een caipirinha (Braziliaanse cocktail). Nou, die was niet mis! Half zwalkend zijn we terug naar de camping gelopen in het donker, omdat de stroom op het hele eiland was uitgevallen.

Nu zitten we in Paraty, een klein stadje met een supermooi historisch centrum en leuke strandjes. We hebben hier vooral gerelaxt, we hebben hier namelijk een klein huisje voor onszelf voor 3 nachten! Zeer luxe natuurlijk, vergeleken met een tentje of hostel :-). Het is laagseizoen, dus vandaar dat dit huisje voor ons beschikbaar was.

Hopelijk lukt het om de foto’s erbij te uploaden, dan krijgen jullie een indruk.

Morgenochtend vroeg pakken we de bus naar Sao Paulo. Daar willen we meteen de nachtbus nemen richting de Iguaçu watervallen. Deze hele busonderneming duurt zo’n 21 uur; 5/6 uur naar Sao Paulo en vanuit daar 15 uur naar Foz de Iguaçu.

Deze wereldreis, we hebben er erg lang van gedroomd. Niet alleen gedroomd van de gave dingen en mooie natuur die we gaan zien, niet alleen van het leven en de cultuur ergens anders, maar vooral ook het vrije gevoel. Elke dag staan we op voor een nieuw avontuur, we hebben geen vast ritme en geen vaste structuur en hoeven niks echt te plannen,  zoals we dat in Nederland wel gewend zijn om te doen wat we wel eens als druk en stressvol ervaren. Het voelt heerlijk om niks te moeten, geen verplichtingen hebben en niemand die iets van ons verwacht. Het leuke is dat we merken dat we af en toe aan elkaar vragen hoe laat het is, maar ons vervolgens realiseren dat het helemaal niet uitmaakt hoe laat het is. Het is dus nog even ontwennen van het “op tijd gefocuste” Nederland :-).

We voelen ons erg relaxed tot nu toe. We genieten enorm en hebben heel veel geluksmomentjes. Als dit de komende 37 weken zo is, dan komen we……………………………………………………………………………………. nog steeds naar huis ;-).

Tchau!

Liefs Cois en Linda

1. Lia:
    Hoi wereldreizigers :)
    Zo dat is vanaf dag een gelijk genieten ! Jullie zijn goed bezig .
    Zo met de foto's erbij kunnen we er ons een voorstelling bij maken hoe het daar is, echt gaaf .
    Elke dag een nieuw avontuur .
    Blijf lekker relaxed en geniet van jullie mooie reis .
    Liefs mama/lia en Toon xx
  2. Piet en Corrie Buuron:
    6 december 2016
    Hoi lieve Linda en Cois, wat heerlijk te lezen hoe mooi en relaxt het daar is. Dat het zo goed gaat met jullie. Het is zo beschreven dat ik bijna kan voelen hoe het daar is. Het is un bietje jammer van die meskes vor Cois. Mar ge kun nie alles ebbe èè. Nu een lange reis voor de boeg waar jullie weerl vele ervaringen op doen. En vast veel bijzondere mensen ontmoeten en veel mooie natuur. En dan de wereld beroemde lquqçu watervallen bewonderen. Leuke mooie foto's jullie zien er goed uit. Geniet heerlijk verder. Liefs pa ma Piet Corrie xxx. Oudoe.
  3. Tamara:
    Super leuk om te lezen!
  4. Tamara:
    6 december 2016
    O en herkenbaar die caipininha's....na 3 units aan het eind van de middag, viel iedereen in slaap zodat we allemaal bijna het avond eten misten... Iedereen te laat.... Haha. Caipirosca trouwens nóg lekkerder ;)
  5. Fam. Beijaerts/Trouwborst:
    6 december 2016
    Mooi hoedje!! Staat je goed ;-)
    Lekker warm onder een kleedje jullie grote zonnige verhaal lezen.
    Belevenissen genoeg terwijl wij de Sint uitzwaaien en de kerstbomen optuigen.
    Nou hou dit gevoel vast, maar dat moet meer dan lukken!
    X
  6. Laetitia:
    6 december 2016
    Nou daar zit ik dan te ontstressen van een 14(!) urige werkdag, met m'n wijntje onder de kerstboom en de verwarming aan op 21....
    En dan lees ik jullie fantastische eerste belevenissen en dan denk ik.... Dat is "leven" en "genieten"!
    Goede busreis en veel liefs vanuit huize Thielen❤️
  7. Janneke den Ouden:
    7 december 2016
    Wat een leuk verhaal! Fijn om te horen dat jullie de eerste week zo goed zijn doorgekomen. Op naar nog 37 geweldige weken :-)!
    Liefs Janneke
  8. Rene H, Kirsten M, Sven H en Dylan H!!:
    7 december 2016
    Movember is voorbij Cois! ;)

Ziet er goed uit! Maximaal genieten gaat wel goed komen. Wij letten hier wel op de tijd! :D
  9. Paul en Annemarie:
    7 december 2016
    Wat een Top week hebben jullie al gehad! We genieten via jullie berichtjes en verhalen lekker met jullie mee en zijn blij dat jullie ons op deze manier meenemen in jullie belevenissen! Nu tijd voor een van misschien wel de grootste hoogtepunten van jullie reis, een overviewtje van de iguazu succes met de lange ritten (Black stories meegenomen?) En veel plezier bij jullie volgende stop!
  10. Anne:
    7 december 2016
    ziet er goed uit!! Mooie eerste foto's. Gelukkig hebben jullie de eerste lange busrit er op zitten, nu op naar de tweede. Pff 21 uur, het leven is afzien ;-) Geniet ervan!!
    xx
  11. Anja FRANKEN:
    7 december 2016
    Wat een leuk verhaal en het is nog maar het begin van jullie vet aventuur.
    Een droom die voor jullie uitkomt mooi hoor geniet ervan en kijk alweer uit naar het volgende mooie verhaal en foto.s Groetjes Ome Piet en Tante Anja x
  12. Hennie krijnen:
    7 december 2016
    Een goed begin is het halve werk! Dus dat gaat helemaal goed komen! Leuke foto's! En best een beetje jaloers. :) veel plezier daar en tot het volgende verslag( en foto's) gr Hennie
  13. Jos en Ria:
    Dag lieve mensen,

Wat een genot om weer mee te mogen lezen Linda en Cois.
    De start is geweldig en de foto.s zijn super.
    Het is net of we er zelf bij zijn, ik maak weer die diepe buiging voor het eerste verslag.
    Is de busreis naar Sao Paulo goed verlopen? Geniet ervan en dan op naar de watervallen.

We wachten weer heel graag op jullie volgend verslag.

Groetjes,

Jos en Ria
  14. Toos:
    7 december 2016
    Zo leuk om te lezen over plaatsen die ik ken en de watervallen van Iguazu, echt bijzonder! Geniet van alle moois wat jullie nog gaan zien!
  15. Free en Alida:
    7 december 2016
    Hallo Linda en Cois wat leuk dat we jullie mogen volgen in jullie wereldreis samen Het avontuur is begonnen en zo te zien aan de foto's genieten jullie er goed van Blijf mooie foto's maken zodat we een beetje meereizen Groetjes
  16. Marloes:
    8 december 2016
    Ik geloof het meteen van al die geluksmomenten!!♡♡♡
    Wat zullen er nog veel gaan komen!!
    Super leuk om jullie eerste ervaringen te lezen.
    Ik denk dat ik morgen een keer mijn horloge niet aan ga doen,kijken hoelang ik het vol houdt. :-)
    Heerlijk die vrijheid.
    We kijken alweer uit naar jullie volgenden verslagen.
    Dromen jullie maar lekker verder.
    Liefs
  17. Toos (de poes):
    9 december 2016
    Veel plezier lieve baasjes, met mij gaat het goed x
  18. Piet en Corrie Buuron:
    10 december 2016
    De dierenarst heeft gelijk , hij zei al dat Toosje een intelligent beesje is. Nou dat blijkt maar weer eens
  19. Lia:
    10 december 2016
    Dat kan ook niet anders met twee van die baasjes :)
  20. Ben:
    10 december 2016
    Gaaf!! Leuke fotos en mooi verhaal! Het eten en drinken in Brasil is heerlijk, enjoy the cachacas! Vele plekken hebben ook cachacarias, hier kun je vaak genieten van het eten, cachacas/caipirinhas en lokale muziek en dansen, zeker een aanrader!
    Have fun, ik kijk uit naar het volgende verslag!!!
  21. Serap:
    12 december 2016
    Dag lieve Linda en Cois!
    Ohhhh wat gaan we weer genieten van jullie geweldige verhalen en foto's. Ik zal zelf nooit op wereldreis gaan, maar door jullie prachtige verhalen heb ik zelfs het gevoel dat ik even met jullie op reis ben. (behalve het kamperen en de tenten enzo ;P)
    Geniet ervan, ik ben stik jaloers op de "niet op tijd gefocuste" manier van leven...

Tot snel! Hoe leuk het ook is, ik zie jullie graag weer verschijnen volgend jaar.
    Dikke kus.
  22. Yoka:
    12 december 2016
    Hallo,

Wat een prachtig begin van jullie reis.
    Geniet van het adembenemend gezicht van de Iquazu watervallen. Zo mooi om te zien. Ik meen van mijn dochter te hebben vernomen dat het zo'n kleine 300 watervallen bij elkaar zijn dus echt heel veel.
    Heel veel plezier verder gewenst !!
  23. Jan Sonsma:
    14 december 2016
    Leuk om jullie eerste verslag te lezen, echt genieten zo zonder vast ritme heerlijk lijkt me dat, mooie foto's komen ongetwijfeld nog een heleboel pracht verhalen langs op deze site, blijf jullie volgen, enjoy it!
  24. Arne van Nispen:
    31 december 2016
    Op oudjaarsdag een momentje gepakt om al jullie verhalen tot nu toe te lezen. Wat benijd ik jullie!!!!

Fijne jaarwisseling en het is een understatement dat dit voor jullie een heel bijzonder jaar gaat worden.

Groetjes Arne