Onze laatste avonturen in Zuid-Amerika...

18 februari 2017 - Santiago, Chili

Hola chico’s!

Waar de meesten van jullie waarschijnlijk met bullen aan dronken tegen de geit aanhangen, plaatsen wij ons laatste verslag vanuit Zuid-Amerika. We vinden het erg fijn dat we goed op de hoogte worden gehouden over de Vastenavend :-).

GLETSJER NUMERO 2:

In Cochrane hadden we het getroffen met goed weer. Om die reden besloten we hier nog een gletsjertour te doen, dit keer zonder regen en met veel zon. Het was wederom een goed verzorgde tour met 2 gidsen en een paar Chileense families. We hebben een groot deel van de gletsjer beklommen. De uitzichten zijn hier echt ongekend, je blijft je ogen uitkijken. Tussendoor kwamen we veel watervalletjes tegen, het is fascinerend hoeveel smeltwater er continu van de gletsjer afkomt. Tijdens de lunch werden we goed verwend met sandwiches met zalm, koekjes, chocola en een heerlijke lokale likeur om onszelf een beetje warm te houden :-). Kortom weer een ervaring op het (gladde) ijs om lang van na te genieten, zie foto’s. Eén van de families heeft ons uitgenodigd om te komen bbq’en in Santiago. Het is leuk om steeds weer te merken hoe goed je hier als gast behandeld wordt.

LAATSTE STUK PATAGONIË:

Vanuit Cochrane zijn we naar het noordelijkste puntje van Patagonië gereisd, namelijk Chaiten. Het was een busreis van 400 km waar we 12uur over hebben gedaan. Bedenk zelf dus maar wat voor soort weg het was ;-). Tijdens deze busreis waren we het er over eens dat we eigenlijk wel genoeg Patagonië hadden gezien en genoeg outdooractiviteiten hadden gedaan. Ook waren we een beetje klaar met de kleine dorpjes, de lange siësta’s hier en de kleine supermarktjes waar ze de producten maar 1x per week aanvullen; soms konden we alleen nog maar pompoen en ui kopen. Dat is nog niet zo erg want we hoorden dat het wc-papier ook wel eens op is voor een heel dorp….. ;-)  Aangekomen in Chaiten bleek dat de bus, boot en zelfs het vliegtuig(je) al voor de komende 4 dagen volgeboekt waren. Gelukkig konden we de laatste 2 plekken in de bus nog kopen. Uiteindelijk hebben we in Chaiten dus nog 4 nachten in een leuke hospedaje (homestay) geslapen. In het dorp is niks te beleven dus na een fijne relaxdag, hebben we fietsen gehuurd en zijn door de mooie omgeving naar natuurlijke hotsprings gefietst. De hotsprings waren heerlijk (warm)! Op de laatste dag in Patagonië zeiden we tegen elkaar: ‘laten we vandaag rustig aan doen.’ Maar uiteindelijk zijn we op de top van een vulkaan beland. Deze vulkaan heeft in 2008 een uitbarsting gehad waardoor het dorp Chaiten van de kaart werd geveegd. We merkten wel aan onze benen dat het niet meer zo soepeltjes ging, tenslotte zijn we ook geen 20 meer :-P…

VAN MINI-DORPEN TOT IN DE GROTE STAD

Vorige week zijn we vanuit Chaiten per bus naar de stad Puerto Montt gereisd, een rit van 200km waar we 10uur over gedaan hebben. Dit omdat we 3x met bus en al op de pont moesten. Echt een hele mooie en leuke rit, de uren vlogen voorbij. Vanuit Puerto Montt hebben we direct een nachtbus genomen naar Valparaiso. Slapen in de nachtbus lukt ons over het algemeen best aardig. Vooral Cois ligt meestal van begin tot het eind zijn stoel onder te kwijlen.

ONZE WILDE HAREN VERLOREN IN VALPARAISO

In Valparaiso zijn we 3 dagen gebleven. Het is de stad van de kunstenaars, dus het is een hele kleurrijke stad. We hebben een leuke tour gedaan door deze hippiestad. Erg leuk en even iets totaal anders dan Patagonië. Er hing ook echt een hippiesfeertje dus we waren na de nachtbus weer meteen in de relaxmodus. Ook hebben we in een stadje vlakbij, Vina del Mar, genoten van het strand. Heerlijk!

Één ding hadden we beter niet kunnen doen in Valparaiso en dat is naar de kapper gaan... De kapster die we hadden uitgekozen heeft waarschijnlijk ooit een keer een conifeer gesnoeid en dacht dat ze daarom ook best kapster kon worden. De uitleg dat ze m'n haar in laagjes moest bijknippen zonder het uit te dunnen, is niet overgekomen. Ze ging aardig tekeer met de schaar en mijn haar is flink uitgedund :-(. Van Cois z'n haar begreep ze nog minder en voor hij het wist, was ze al flink in de weer met de tondeuse en wellicht is het hip in een hippiestad om een aantal plukken gewoon te laten staan. Kortom; weg wilde haren... Hopelijk doet de eeuwige zomer wonderen zodat onze haren weer snel terug groeien.

SANTIAGO:

In Santiago hebben we lekker een eigen appartementje voor de 5 laatste dagen. Deze dagen staan vooral in het teken van wassen, inkopen doen, Nieuw-Zeeland voorbereiden, skypen met thuisfront, Starbucks, sushi eten en zo min mogelijk in de spiegel naar onze kapsels kijken... Prima dagen! We zijn ook een beetje hyper omdat we nu bijna naar Nieuw-Zeeland gaan, alsof we ons nu aan het voorbereiden zijn om bijna op vakantie te gaan. Een heel leuk gevoel want zo blijft het elke keer weer een nieuw avontuur!

EINDE ZUID-AMERIKA:

We kijken terug op een fantastische tijd in Zuid-Amerika. We hebben zoveel verschillende avonturen beleefd hier! Met name de natuur vonden we overweldigend; watervallen, zoutvlaktes, woestijn, bossen, veel verschillende soorten bergen, kristalheldere meren, bijzondere grotten en prachtige gletsjers. We hebben enorm genoten. Met name Chili heeft ons enorm verrast, we vinden het een topland en zouden iedereen aanraden om hier naartoe te gaan.

Het enige dat we niet zullen missen van Chili is de bizarre obsessie van Chilenen om zoveel mogelijk lawaai te maken op elk tijdstip van de dag/nacht. Enkele voorbeelden: Chilenen telefoneren zo laat mogelijk in de avond en denken dat je door een mobiel extra hard moet praten; om 6 uur in de ochtend doen wij alles zo stil mogelijk om niemand wakker te maken maar menig Chileen gilt je een fijne dag toe op dit tijdstip; in de bus wordt er een wedstrijd gehouden wie het hardste en meest irritante tetrisgeluid op kan zetten, als dat niet het geval is zet iemand wel de lokale smartlap aan met zijn telefoon en als je tot slot denkt rustig boodschappen te doen in de supermarkt, neem dan maar oordoppen mee want als iemand besluit zijn/haar kind in een speeltoestel te stoppen voor 10 pesos, dan gaat het deuntje van het apparaat dwars door je ziel heen.

NIEUWE AVONTUREN IN NIEUW-ZEELAND:

Maandagavond steken we de Grote Oceaan over naar Nieuw-Zeeland. Tijdens deze vlucht slaan we een dag over in ons leven dus we hopen dat niemand jarig is op 21 februari. Op 22 februari landen we in Auckland om de camper op te halen en gaan we lekker een maand door de mooie natuur van Nieuw-Zeeland toeren. Het is dan in één keer 16uur later voor ons. We zullen bij aankomst wel een beetje de kluts kwijt zijn. En dan zitten het stuur en de pook ook nog aan de andere kant. Gekkenhuis :-).

Oh ja, dit keer geen afsluitende raptekst van Cois, maar een Bergse knaller van Linda.  Deze is zeer toepasselijk voor de tijd van het jaar en voor ons kappersavontuur:

“…Ok al edde gij 'n pruik, as 'n stekebezie-struik, 'n perremenentje pimpelpèèrs gestipt… Wa mak 't uit? Me zijn d'r voor geknipt!”

Bedankt voor het lezen weer, tot snel en veul leut!

Besos,

Cois & Linda

1. Marga en Rinus:
    Dag Linda en Cois,

We hebben weer genoten van jullie reisverhaal en foto's.
    Al ben je dan geen 20, meer: dat haar groeit weer wel aan. Kun je niet op iedere leeftijd zeggen :)
    Goeie oversteek en veel genot in Zeeland.

Groet,
    Marga en Rinus
  2. Laetitia:
    18 februari 2017
    Mooi afsluiting onder het genot van een Chileens wijntje! Even lekker bijkomen en voorbereiden en dan hop naar het land van de vele gezichten
    en bint oew aar mar mè d'n stiekske bij mekare!
  3. Rene H, Kirsten M, Sven H en Dylan H!!:
    18 februari 2017
    Manmanman! Genieten! We gaan er 1 op jullie drinken in de stad. Gekke hippies! ;) :p
  4. Ad Burgel:
    Hoi Linda en Cois
    Fijn om te lezen dat het allemaal goed gaat en dat wij mogen meegenieten van jullie avonturen
    Het is leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's zijn prachtig
    Alvast een goede reis naar het volgende continent
    Vanavond ga ik een tracking maken met Cor en Piet

Agge mar Leut
    maw Divertirse

Groetjes
    Ad
  5. Piet en Corrie Buuron:
    Hoi lieverds,
    wat is het weer heerlijk om te lezen. Jullie gaan het mooie Zuid-Amerika verlaten en het mooie luidruchtige Chili. Kan jullie verzekeren hier is het ok nie rustig. Stop regelmatig dopjes in mijn oren. Een hele goede overtocht gewenst. En hopen dat jullie gauw de kluts terug vinden. En wij dweilen wir lekkere wijer. Pa en Ma, Piet en Corrie xxx
  6. Lia:
    Hoi lieverds
    Dat was inderdaad een zeer mooie tijd in Zuid-Amerika
    Prachtige dingen hebben jullie gezien en meegemaakt .
    Nu naar het volgende Nieuw -Zeeland
    Dit wordt weer een heel ander avontuur .
    En jullie weten het hey ! Geniet van alles wat er op jullie pad komt !
    Een fijne overtocht .
    Liefst Mama/Lia en Toon xx
  7. Jeroen B:
    18 februari 2017
    Dat kappersverhaal. Ik ga stuk hier... En buuron dat gillen en schreeuwen ben jij toch wel gewend... stel je niet zo aan;).

Besos b.
  8. Hennie krijnen:
    18 februari 2017
    Wederom een heel leuk verslag en mooie foto's!!
    Grappig is dat Frans (manlief) jullie verslagen ook trouw volgt terwijl hij jullie geen van beide kent! :)
    Op weg naar Nieuw Zeeland! Dan worden wij hier toch wel heel erg jaloers!
    Dus weer in afwachting van een volgend reisverslag!
    Het gaat jullie goed!
  9. Jos en Ria:
    19 februari 2017
    Hoi krabbekus op afstand, hier alles rustig hoor.
    Nu jullie hele verhaal weer gelezen, jullie maken wat mee zeg en wederom prachtige foto`s. In Nieuw Zeeland zullen ze wel betere kappers hebben, maar waarom doe je het niet zelf? Nu met een camper op stap : dat zal ook even wennen zijn, een knuppel naast je en in het midden, nu aan de andere kant ! Ik zou zeggen : houdt hum recht!

Gr. Ria en Jos
  10. Anja FRANKEN:
    20 februari 2017
    Was weer een geweldig verhaal en jullie hebben er lol in zo te zien ,wat een prachtige foto s word wel beetje jaloers hoor geniet want half jaar ook weer zo voorbij Gr O.Piet en T.Anja x
  11. Free en Alida:
    20 februari 2017
    Hallo luitjes hippies bedoel ik hi , leuk avontuur die kapper gelukkig zit er nog wat op Wel hele leuke plaatjes van de hippiestad kleurrijk allemaal. Nou straks met de camper dat gaat zeker heel mooi worden . Heel veel plezier in Nieuw Zeeland en blijf vooral mooie foto,s maken daar genieten wij ook van Groetjes free en Alida
  12. Nannie Beijaerts:
    21 februari 2017
    Hoi globetrotters,
    Nu ik dit schrijf zitten jullie al hoog in de lucht op weg naar Nieuw-Zeeland. Wat heb ik weer genoten van jullie verhalen en prachtige foto's! Al zoveel gezien en dan nog maar 3 maanden weg! Herinneringen om eeuwig te kaderen en te koesteren.
    Jullie kapsels staan goed hoor! In deze tijd zie ik hier heel wat andere kapsels voorbij komen.
    Go on in the flow in Nieuw-Zeeland. En wel links blijven rijden éh.
    Liefs tante Nannie.
  13. Yoka:
    21 februari 2017
    Wat een geweldige foto's weer en leuk verslag ook.
    Niks mis mee hoor jullie kapsels.
    Een hele fijne tijd gewenst in Nieuw-Zeeland !!!
  14. Johan Keuenhof:
    23 februari 2017
    Hallo Linda en Cois, we gaan morgen naar de Berk. Gezien jou / jullie ervaring willen we ook jou en Cois uit nodigen. Altijd makkelijk als we een taxi moeten bellen !!!.
    Ja ook Judith gaat mee maar die heeft er waarschijnlijk ook een nodig.
    Er is nog een verhaal over een WC pot maar dat hoor je wel als je terug bent. We nemen er een of twee op jullie gezondheid.

mvg

Johan Keuenhof
  15. Natalie:
    10 april 2017
    Wat een prachtige foto's van de gletsjers zeg!
    Ook grappig om te lezen dat schreeuwende mensen en harde geluiden jullie opvalt. Jaartje vastenavend gemist zeker?! :p
    Xxx Michael, Natalie en Fayen.