Roadtrip Nieuw-Zeeland (Deel 1: Noordereiland)

4 maart 2017 - Palmerston North, Nieuw-Zeeland

Good afternoon from New-Zealand!

Hebben jullie de Vastenavend overleefd en de bullen weer opgeborgen? Of zijn jullie nog steeds dronken?! Wij hebben inmiddels alweer een poosje rond gereden op Noordereiland, dus zullen daar eens over vertellen :-).

In Santiago hebben we onze laatste dagen goed besteed met onder andere een bezoek aan een superinteressant museum over het regime van Pinochet (jaja, we doen ook culturele dingen ;-)). Op het vliegveld hebben we onszelf getrakteerd op een fles Pisco, de lokale sterke drank van Chili, om de hoogtepunten in Nieuw-Zeeland te vieren…

TOEREN MET DE CAMPER:

We hebben een prima vlucht gehad naar Nieuw-Zeeland en daar aangekomen konden we onze camper ophalen. Bij het ophalen bleek dat onze camper weg moest voor onderhoud, dus kregen we een veel nieuwer model mee voor de eerste 2 weekjes. Lucky us! Gelukkig waren we niet helemaal de kluts kwijt door het bizarre tijdsverschil en zijn we vanaf de eerste dag netjes links blijven rijden. Heel af en toe zetten we de ruitenwissers aan i.p.v. het knipperlicht want ja, dit zit natuurlijk ook aan de andere kant :-). Op deze manier reizen is optimaal genieten. Echt, het is onbeschrijflijk hoe vrij en blij we ons voelen. Heerlijk om niks te hoeven plannen en om gewoon te gaan en staan waar we willen. De campsites zijn ook enorm genieten. De ene dag slapen we op een boerderij of in een bos en de andere dag slapen we aan het strand of bij een waterval. Koken gaat prima in de camper en slapen nog beter met alle heerlijke natuurlijkgeluiden op de achtergrond. Alles is lekker basic; we hebben alleen een toiletgebouwtje nodig en zo af en toe een (koude) douche…

DOUCHEN:

Omdat douchen in deze dagen niet vanzelfsprekend is voor ons, wijden we hier een apart kopje aan :-). We verblijven vaak op campsites zonder douche, dus moeten we zoeken naar een “public shower”.  Zo douchen we de ene keer voor een paar dollar bij een zwembad en de andere keer voor een paar dollar in die bibliotheek (?!?). We hebben meteen geïnformeerd of de boeken waterproof zijn.

Soms is douchen een erg bijzondere ervaring…. Eén van de “public showers” die we gebruikt hebben werd afgesloten met een metalen schuifdeur, maar wat bleek? Na ongeveer 6 minuten ging deze deur automatisch wagenwijd open en daar stonden we dan in ons nakie op een druk bezochte parkeerplaats! Werkelijk hilarisch! We hoorden wat mensen lachen en moesten daarna natuurlijk zelf ook keihard lachen. Elke 6 minuten schoof de deur dus open en moesten we deze steeds weer sluiten. Wie verzint dat nou?!

EEN GROT VOL GLOEIWORMEN:

We hebben vorige week een trip gedaan naar een bijzonder fenomeen; namelijk een grot vol met gloeiwormen. Deze wormen geven licht af om zo muggen en vliegjes te vangen. Het lijkt in de grot alsof je naar een sterrenhemel van heel dichtbij staat te kijken, heel bijzonder om te zien! Ik denk dat we i.p.v. kerstlampjes voortaan gloeiwormen in de kerstboom hangen :-).

BORRELEND LANDSCHAP:

Ongeveer te midden van Noordereiland is er veel vulkanisch landschap. Rondom Rotorua hebben we veel van dit landschap bewonderd. Overal zie je borrelende meren en zeer bijzondere kraters. We hebben zelfs een geiser gezien, bijzonder hoe hoog zo’n geiser spuit. De geur van zwavel oftewel rotte eieren wende gelukkig snel, het deed ons aan de kattenbak van Toos a.k.a. Little India denken. Door al het geborrel in de kraters kregen we zin in een borrel dus zijn we de dag geëindigd met een heerlijke Chileense Pisco op de campsite in het bos.

TONGARIRO ALPINE TREK:

Gisteren hebben we onze benen weer eens op de proef gesteld en hebben we de Alpine Trek gedaan. Onze benen zijn gelukkig goed getraind in Patagonië dus de trekking ging prima. Het was een mooie trekking door vulkanisch landschap met veel verschillende kleuren gebergten, kraters en blauwe meren. Ook is daar de berg “Mount Doom” oftewel de berg die in de films van “Lord Of The Rings” voor komt. Het was weer heerlijk om een goede hike te doen door de mooie natuur :-). Ook boffen we tot nu toe best wel met het weer, dat is absoluut geen zekerheid in Nieuw-Zeeland maar dat zullen we vast nog gaan ervaren op Zuidereiland.

Maandag wordt de camper gewisseld voor onze geboekte camper die net wat jaartjes ouder is :-). We verwachten dat we bij deze camper zelf moeten bijtrappen om de berg op te komen, maar dat komt vast goed!

Dinsdag gaan we met de pont naar Zuidereiland om daar onze avonturen te vervolgen.

Het bevalt ons tot nu toe erg goed in Nieuw Zeeland. Met name het vrije gevoel. Dit is echt het leven.

Of is het De Leven, zoals de Nederlandse rapper Sef altijd rapt. Doeltreffend…

‘Dit is de leven. En ik weet dat dit de leven is. En ik weet niet of het nog lang duurt. Maar zolang het er nog even is. Geniet ik ervan, elke dag.’

(Laura, je hebt dit een verslag of 40 geleden al eens getypt als reactie, maar ik (Cois) gebruik hem alsnog graag ;-) )

So long!

Cois & Linda

1. Paul en Annemarie:
    4 maart 2017
    klinkt goed allemaal! heerlijk om zo lekker je eigen planning te maken en te doen waar je zin in hebt. Wat boffen jullie weer dat jullie een extra luxe camper hebben gehad! bij ons zijn de kruit (en alcohol)dampen van Vastenavond nu zo'n beetje opgetrokken en begint het normaal doen weer. Veel plezier op het zuidereiland, schijnt prachtig te zijn!
  2. Piet en Corrie Buuron:
    4 maart 2017
    Hoi vrije vogels, ( die douchen overigens gewoon in een plaas water).
    Wat fijn zo vrij te zijn en wat een heerlijk verslag. Toosje zal wel heel vrolijk worden van gloeiwormen in de Kerstboom. Wij hebben de bullen gewassen en opgeborgen en gelijk de korte broeken naar voren gehaald, zijn aan het aftellen. Hopelijk is onze conditie goed, heb het gevoel dat wij de laatste tijd ook vaak een dweilende hike gedaan hebben. Nog veel succes met het douchen . Geniet ze verder. Liefs pa ma Piet&Corrie xxx
  3. Lia:
    Hoi wereldreizigers
    Nou ik lag helemaal in een deuk met dat douche verhaal prachtig , ja dat moet je gewoon meemaken zoiets :)
    Heerlijk zo in de vrije natuur en doen wat je zelf wil dat is genieten en dat is de leven ......
    Het verslag is weer prachtig en we kunnen er dank zij de mooie foto's er weer alles bij voorstellen !
    Hoop dat het Zuidereiland net zo mooi is en jullie weten het hey , geniet van alles wat er op je pad komt !
    Dikke knuffels van mama/Lia en Toon
  4. Liesbeth de Bruijn:
    Hoi hoi
    Wat een prachtig mooie tijd hebben jullie toch! En zo mooi beschreven vol humor. Geniet volop van deze mooie trip met binnenkort pa Piet en ma Cor erbij. Ben benieuwd naar de volgende foto's en reisvervolg!!
    Liefs Liesbeth & Ger xx
  5. Rene H, Kirsten M, Sven H en Dylan H!!:
    4 maart 2017
    Nice! Vrij als een vogel!

Vastenavond stond hier dit jaar even op pauze ;)

Groetjes van ons!
  6. Mark en Dorinie:
    5 maart 2017
    Haaa lieve lin en cois,

Wat een hilarisch verhaal! Fijn te lezen dat jullie het zo goed hebben.
    Als trekstoters dachten we misschien op trektocht te gaan.. ik denk dat we dan maar gewoon met jullie meevliegen! :)
    Geniet maar flink daar down under!!
    Enne, de flintstones hebben het ook gered met bijtrappen, dus dat komt vast wel goed.

Yabba-dabba-doo,

Mark en Dorinie!
  7. Free en Alida:
    6 maart 2017
    Hallo luitjes weet dat ik heb gezegt waarom zo ver weg en zolang ,begin het een beetje te snappen hoor zo mooi allemaal. En de vrijheid om te doen wat jezelf wil lekker douchen waar en wanneer je wil hi. Mooie plaatjes weer vooral die van Jullie samen. Hoop dat het Jullie goed gaat en vooral blijven genieten. Gr van free en Alida
  8. Jos en Ria:
    7 maart 2017
    hoi aldaar, inderdaad de vastenavend zit er op, en wat heeft Piet en zijn bouwers pech gehad met hun wagen.
    De indrukken die jullie beleven en doorsturen zijn geweldig om te lezen en te zien, vooral die kraters en die kleuren. Het wandelingetje op zo`n richel : ik zou het niet durven.
    Zo`n openbare douche het heeft wel wat toch, al is het alleen maar het schrikken.
    Ga maar lekker verder zo, een camper is ook onze droom.

Liefs en groetjes, Jos en Ria
  9. Marga en Rinus:
    7 maart 2017
    Wederom een fantastisch verhaal en mooie plaatjes. Af en toe heb ik het idee dat jullie in BoZ de belevenissen zelf bedenken en de foto's shoppen.

Als dat zo is, dan wordt het onderhand tijd om dit te bekennen en een einde te maken aan deze grap.

Mocht dit toch niet zo zijn, dan wens ik jullie nog veel reisplezier toe en blijf ons in dat geval maar lastig vallen met mooie verhalen en plaatjes

Groetjes,

Rinus
  10. Laura:
    7 maart 2017
    En genieten doen jullie zeker!
    Zoals de partysquad ook wel eens zingen.. jullie gaan hard, jullie gaan lekker, jullie gaan los en jullie doen het allemaal!
    Spiekdouches, campers bergen opduwen, DIY levende kerstverlichting en op zoek naar Gollum of toch liever Sméagol?

Ik wacht met smart weer op het nieuwe verhaal!
  11. Nel Hopmans:
    7 maart 2017
    wederom weer schitterende foto,s Linda en Cois .
    en lekker die camper helemaal vrijheid blijheid. wat een humor met de douche haha!!
    En nog enge beestjes tegengekomen ???
    kijk weer uit naar het volgende reisverslag hoor bedankt en lieve groeten Jos en Nel
  12. Cora en Ron:
    8 maart 2017
    Wij hebben wel interesse in het adres voor de bibliotheekdouche! Geldt de 6-minutenregel daar ook? Have fun en blijf vooral tips sturen ;)
  13. Yoka:
    25 maart 2017
    Wat een geweldige foto's !!
    Wat een rust en heerlijk om zo vrij als een vogel overal neer te strijken en te genieten van de prachtige natuur.
    Een hele fijne reis verder gewenst hoor.
  14. Natalie:
    10 april 2017
    Haha, wat jammer dat dat (gecensureerd natuurlijk) niet gefilmd is met die douchedeur! Wat lijkt me dat enorm hilarisch.
    Wij zijn wel erg jaloers op het vrije en blije gevoel. Wat moet dat onbeschrijfelijk zijn. Ik denk dat wij dat niet kunnen begrijpen als Hollanders die hooguit op vakantie gaan en dan bij aankomst de dagen al beginnen te tellen. Gelukkig kunnen jullie dit gevoel vast heel goed vast houden. :)
    Xxx Michael, Natalie en Fayen.